Novemberlørdag i Kilebygda (14.11.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Rørtjennfjellet (291m) 14.11.2015
Skurvemyrheia (351m) 14.11.2015
Stålfjellet (302m) 14.11.2015
Gammel stake på toppen.

Endelig klaffet været med en frilørdag og ønske om de tre siste >100 primærfaktortopper i Høydalen i Kilebygda. Vi parkerte ved Høydalen 11:30.
Nattefrost og rim over alt i dag. Litt småkaldt og rått etter en tåkenatt og litt trekk i luften. Kjørte inn til Høydalen til en stor parkeringsplass der inne. Fulgte skiltene til skogsbilveien mot Mjåvannvegen/Tjærvannsvegen til en kommer til et kryss. Tok da veien rett frem og gikk til vi kom til et gammelt traktorslep opp til høyre, rett ved et tre som ser ut som en stemmegaffel/munnharpe. Fulgte denne traktorveien inn til en myr. Der gikk vi på høyre side av myren og opp på toppen av STÅLFJELLET. Fin tur opp hit. Kaldt på toppen og trekk, så vi tok bare bilde og gikk ned igjen.

Parkerte ved denne hytten
Klar for SKURVEMYRHEIA. Kjørte til vi kom til en rød hytte og et rødt uthus hytte ved en bekk, På veggen stod det noe med Linnkjor eller noe. Ved denne hytten går det en liten skogstraktorvei oppover lia. Fulgte denne forbi første "kryss" og andre "kryss", rett før bekken og myra gikk vi opp til venstre og og fulgte høyden oppover. En sti kom og gikk. På slutten villgikk vi til toppen. Toppen ligger i skogen, men vi gikk litt videre forbi og til venstre og kom ut på en kant der vi så masse fjelltopper og åser og et vann. Her spiste vi niste og drakk kaffe. Fortsatt ikke veldig varmt, så fet ble heller ikke her lange pausen. Ned igjen til bilen og kjørte litt tilbake mot Skien.
Toppen av Skurvemyrheia
her ble nisten inntatt og sms besvart.
Rett før en liten hytte gikk det en revne oppover på skrå til venstre. Gikk opp her, men det er mye opp og ned og revner oppover, så på vei ned fulgte vi en sti ned i den første revnen etter toppen og ned under høyspenten, der det var et skerkkelig rot av masse bjerketrær for er hugget og bare ligger og slenger. Trist.
Sånn ser det ut der vi gikk ned. Trist med all den gode veden som ligger og råtner.
På toppen av RØRTJENNFJELLET er det ikke godt å si hvem som er høyeste knausen, så vi gikk på alle de vi så. Spiste ved den knausen vi har bilde fra, mulig den høyeste, eller ikke?
Spiste her ved toppen av Rørtjennfjellet
Som sagt gikk vi ned igjen den første store revnen og kom da ned til veien litt nærmere hytten. Se bildet fra der stien starter (der er det også en stikkrenne der bekken går inn i). Denne stien er finere enn der vi gikk opp.
Her går stien opp, der vi kom ned. Anbefaler denne. Se også neste bilde.
Avstanden fra der stien starter til hytten.

Nå var klokken blitt 15:30 og vi var ferdig med disse tre toppene vi hadde tenkt å gå, så vi kjørte hjem og syns vi hadde hatt en fin dag tross litt vind, kulde, vått og glatt underlag og november og Skienslisten krymper....