Prekestolen (14.11.2015)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Holterkollen (455m) 14.11.2015
Prekestolen (410m) 14.11.2015

Var litt spent på hvordan stiene ville være etter manglende kulde og litt regn. I Vestmarka hadde jeg vasset i søle på mye brukte stier dagen før. Heldigvis ble det en fin tur til november å være. Goretex fottøy var et stort pluss, men det var lite søle. Turen startet på blåmerket sti ved Østby. Stien gikk gjennom et stort nytt hogstfelt, men de hadde ordnet og nymerket stien etterpå. Fulgte en runde inspirert av vx76 som inkluderte Holterkollen.

Åpent og fint på ryggen mot toppen

Runden går først på god blåmerket sti. I krysset hvor en tar til høyre mot Prekestolen står det et søtt lite skilt på et tre. God sti til toppen. Der lette vi litt etter et utsiktspunkt som kunne forsvare navnet, men fant det ikke. Men likevel god utsikt litt under toppunktet mot Øyeren i sør og Gardemoen i nord. Ser i ettertid at vi nok skulle fulgt ryggen videre mot sør for å finne utsiktspunktet.

Toppen pyntet med 17. mai sløyfe!

Så ble det spennende "bushing" bratt ned i dalen og bratt opp igjen til Holterkollen. Grei skuring uten klyving. Noen fine hyttetomter på Holterkollen. Fulgte så stier tilbake til bilen. Var innom en vei på slutten som vi lurer på om det kanskje er lov å kjøre på. Sto i hvert fall to biler ved enden, men det kan jo være folk med tillatelse.