Drivsjøfjellet (Verdal Kommune) Nysnø (12.11.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bomvei innenfor Karlgarden (389m)
Ascents Drivsjøfjellet (731m) 12.11.2015

Bestigning nr 31 av 47 i Verdal Kommune. Jeg kjørte svenskveien fra Verdal til Sul. Tok av til venstre ved skilt Olavskilden. Lenger opp i bakken er det en bomvei som kan betales med mobil. Kr 40,- Kjørte til veiens ende. Her var det en del sau som ventet på transport. Da jeg kom ned fra fjellet, var de hentet. Veien fra hovedveien og opp følger pilegrimsleia. Det var dårlig værmelding. Det var meldt regn og snø. Været ble litt bedre enn meldt. Jeg gikk litt tilbake og gikk over brua over Litlåa, og siktet meg inn på stien som går opp til ett reingjerde.
Det ble et lag med snø ved passering av 600 meter, så stien forsvant delvis. Det hadde kommet ca 8 cm med nysnø, sesongens første. Oppe ved reingjerde som er avmerket på kartet var det en del rein. Jeg passerte tre fine tjønner på tur mot toppen. Det var tåke på toppen, så sikten var dårlig. På toppen var det en liten varde med ei stang inni. Trigpunkt på toppen. Totalt 8 km en vei. Returen gikk veldig lett da jeg fulgte sporene i snøen.

Lita tjønn ved stien til reingjerdet.
Reingjerdet før Drivsjøfjellet
Tjønn mellom reingjerdet og toppen
Tjønn like under den siste kneika mot toppen