Tysnessåta - Tysnes, 194/404 (09.11.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Tysnessåta (751m) 09.11.2015
Visits of other PBEs Tysnessåta - sti fra nordøst (225m) 09.11.2015
Tysnessåta parkering (225m) 09.11.2015

Jobbtur til Hardanger må kombineres med kommunetopptur selv om været ikke er som bestilt. Siri som også skulle være med til Hardanger sa ikke nei takk til en fjelltur selv om det blåste godt og regnet hølja ned. Vi kom hentet leiebil på Flesland og fulgte skilt mot E39 Stavanger til fergeleige der vi forlot E39 og tok ferga til Våge. Fulgte så skilt mot Gjermundshavn og fulgte veien her til skilt mot Myrdal og Tysnessåta parkering. Parkerte på den merkede parkeringsplassen der merket sti opp til Tysnessåta starter, 2,2 km til toppen ifølge skiltet i starten av stien. Stien gikk bratt opp langs Steinelva og det regnet godt så stien var enkelte steder mer bekk en sti. Der stien tar av fra bekken tar vinden skikkelig tak og det blir en friskt tur opp til toppen. Vi brukte ca 1 time og 15 min opp til toppen og der blåste det godt så det ble ett kort stopp der vi hadde problemer med å stå stille nok i vinden til å få tatt bilder. Tåke, vind og regn, ingen utsikt, skikkelig vestlandsvær:) Samme vei tilbake. Brukte totalt 2 timer og 10 minutt på turen, og det var godt å komme tilbake til bilen å få på seg noe tørt for regnbuksene hadde ikke tålt regnværet spesielt godt. Siri var med på turen.

Det blåste friskt på toppen