Vettisfossen (12.07.2002)  4

Hjelle parkeringsplass (75m) 12.07.2002
Vetti Gard Turiststasjon (320m) 12.07.2002
Vettisfossen 12.07.2002
12.07.2002 - Snart klare for avreise fra campingplassen i Utladalen.

Grete og jeg ankom Øvre Årdal utpå ettermiddagen dagen i forveien. Vi booket oss inn i en hytte på campingplassen i Utladalen, og dro til sentrum av Øvre Årdal for å finne på noe. Hva med en kino, kanskje? Litt vel godtroende fant vi kinooversikten hvor det sto at neste forestilling var om en måneds tid! Var visst sommerferie. Jaja, sånn er det for de som er vant til kinotilbudet i Oslo… Det endte med en middag i byen, og så tidlig kveld på campingen.

12.07.2002 - Vi nærmer oss Vetti Gard, som ligger oppe i bakken midt i bildet.

Neste dag sjekket vi ut fra hytta, og parkerte ved Hjelle. Derfra ble det vandring noen km på vei til Vetti Gard. Så over på sti siste etappen bort til Vettisfossen. Imponerende foss dette gitt! Det var godt med vann og bra trøkk i fossen.

Etter nærkontakten med det mektige vannfallet, gikk vi ned til hengebrua over elva Utla, og så et stykke oppover Brendeteigen. Vi måtte jo få sett Vettisfossen rett imot fra litt høyere terreng også, og få litt utsikt. Vi så ikke så mye til de høyeste toppene pga lavt skydekke, men kunne jeg holde ut for denne gang.

12.07.2002 - Nederst i Brendeteigen hadde denne koia (eller hva det nå har vært) sett sine bedre dager.

På tilbaketuren gikk vi en tur innom den lille kollen like nord for Vetti Gard. Jeg måtte jo få en toppbestigning også, ellers ville det jo mangle noe vesentlig. Spaserturen på veien tilbake til Hjelle føltes drøyere enn da vi gikk motsatt vei, men det er jeg vant til. Fra Hjelle kjørte vi så hjem igjen til Hakadal.

12.07.2002 - Grete på Brendeteigen hengebru over elva Utla.