Ringkollen og Langvassbrenna (08.11.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Langvassbrenna (663m) 08.11.2015
Ringkollen (702m) 08.11.2015
Visits of other PBEs Ringkollen parkering (595m) 08.11.2015

Ringkollen og Langvassbrenna

Kristian på Ringkollen.
Et fint klatretre kan ikke passeres uten å prøves.

Nok en nydelig dag og gutta skulle på tur.
Kristian ville sykle på tur i dag. Hadde egentlig tenkt å ta han med til Oppkuven, men jeg vet at bakkene opp fra Sørkedalen kommer til å ta knekken på motivasjonen hans lenge før han kommer seg opp den. Derfor gjorde jeg en rask kartsjekk og fant ut at hvis vi kjørte til Ringkollen, så hadde vi kommet opp alle bakkene. Da kunne vi også få med oss to topper mens vi var på tur.

Så slik ble det. Vi kjørte opp til Ringkollen. Bom på vei opp som koster kr 40,-. Parkerte nedenfor toppen og tok syklene fatt de første 300 metrene til vi kom til en blåmerket sti som ledet til toppen. Det gikk også en skiløypetrasse fra parkeringsplassen oppover, men jeg tenkte det var greit å ta med syklene i starten også. Kristian var mer motivert da. Opp til Ringkollen var det ca en kilometer. Klokken pep for en kilometer mens vi gikk rundt på toppen. På denne finværsdagen var vi langt fra de eneste som var på tur opp hit. Vi så minst 100 andre som var på tur i dag.

På vei ned til syklene gikk vi å skravlet så vi mistet den blåmerkede stien vi kom opp, men det var ingen problem for alt ledet nedover i retning syklene. Vi måtte bare ta en 100 meter sving da vi kom til bunnen av bakken. Opp på syklene bar det og vi syklet innover marka. Her kunne vi strengt tatt kjørt, men Kristian hadde sagt at han ville på sykkeltur i dag, så da gav jeg han ikke det alternativet.

Idyllisk utsikt på Øyangen.

Da vi syklet langs Øyangen kom vi til å passere ei hytte som lå på en odde som stakk ut i vannet. Kristian synes det var så nydelig at han måtte bare ut å se. Han sa at han fikk lyst å bade her, men da tror jeg det hadde vært en liten gutt som hadde dødd av kuldesjokk. Etter litt beundring syklet vi videre, fordi Mosjøen og opp mot Langvatn. Veien stoppet ca 500 meter fra Langvatn, så der satte vi fra oss syklene. Møtte også en jeger som var på storfugljakt der uten helt å ha hatt hellet med seg i dag. Han hadde gått i samme terrenget som vi skulle gjennom.

Det var bløtt i marka etter de siste dagene med kraftig nedbør.
Nestentoppen. En stor stein som kunne se ut som toppen. Det virkelige toppen lå derimot 150 meter lengre nord.

Vi fulgte stien videre mot Langvatn og rundt på sørvestsiden av vannet til vi kom til noe som virket som en snuplass. Herfra fulgte vi stien litt videre mot nord .Det virket som det har gått en gammel kjerrevei her tidligere. Ca 150 fra den nevnte snuplassen gikk det en sti bratt opp til venstre. Den ledet oss opp til noen flater og områder som var litt åpne opp mot toppen. Her var det forholdsvis enkelt og greit å gå. Lekte litt gjemsel med Kristian opp til toppen, men det var ikke så enkelt å gjemme seg bak trærne når man har sekk på ryggen og kamerabag på magen. Trærne var ikke tykk nok til å skjule noen av delene. Kristian synes derimot at der var litt morsomt at det stakk ting ut på siden av trærne.

Langvassbrenna
Klatretre.

På toppen ble det litt klatring i trærne og noen bilder på toppen. Klokken hadde nå blitt 3, så da var det på høy tid å vende nesen hjemover før det ble mørkt. Det gikk greit ned fra toppen, men da vi nesten hadde kommet til syklene greier Kristian å gli på en stein da han skulle hoppe over et bløtt område på stien og plumpe med begge hanskene i vannet. Nei og nei, en kald gutt med våte hansker. Det er en dårlig kombinasjon.
Da vi kom til syklene sendte jeg han avgårde med an gang så han ikke skulle få noe tid til å stoppe og tenkte på at han var kald på fingrene. Jeg fikk pakket luer og kart ned i sekken før jeg fulgte etter han. Jeg tok han igjen etter en kilometer.
Det gikk ganske greit tilbake. Noen bakker var litt slitsom for Kristian å sykle opp, så det ble litt trilling innimellom. De siste bakkene opp fra Øyangen merket Kristian at han var veldig kald på fingrene sine. Jeg tok da å trillet hans sykkel også, slik at han kunne holde henda i armhulene sine opp der. Da ble han varm nok til å overleve det siste stykket ned til bilen også.
Alt i alt en veldig fin dag i marka.

Sykkelturen tilbake. Bare noen kilometer igjen.