Geithornet - en stemningsrapport fra Standalsfjella (08.11.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Standalsdalen (290m)
Endpoint Standalsdalen (290m)
Ascents Geithornet (925m) 08.11.2015

Jeg har lenge tenkt på å få "krysset av" Geithornet fra to-do lista, og da været i dag ble mye bedre enn fryktet så var det dit det bar. Fladalen var ikke helt ukjent terreng for meg, etter tidligere besøk av Langenestinden og Nordre Sætretind, men Anne hadde aldri vært i denne dalen før. Jeg hadde heller ikke sett den nye anleggsveien før så her var det litt nytt for alle. Da jeg fortalte Karma at jeg hadde hatt min tidligere hund (Troll - dachs) på Langenestinden kunne jeg ane et snev av misunnelse, men jeg beroliget henne med at hun kommer seg nok opp på den toppen - også kalt Standalshornet - før eller senere...

Dagens turmål - Geithornet

Vi kom oss avgårde ganske nøyaktig kl. 12:00 og fulgte veien til endes. Så krysset vi elva og tok sikte rett opp. Det var ganske lettgått terreng (dette må forståes på riktig måte...), men da vi nærmet oss øvre del dreide vi ut på ryggen - delvis for utsiktens del men også da det så litt bratt ut rett under toppen.

Geithornet sett fra anleggsveien. Vi fulgte flanken rett opp

Før vi ankom toppen passerte vi trig-punktet på 877 moh. Veldig fin utsikt ned mot Store-Standal herfra. Når vi er inne på utsikt må det sies at det var forøvrig HELT UTMERKET utsikt alle veier...

Vi hadde på forhånd bestemt oss for å gå ned i skaret mellom Geithornet og Langenestinden. Ryggen bortetter var bred og fin og uten luftige punkt.

På vei mot skaret. Langenestinden i bakgrunnen.

Da vi ankom skaret kom også sola. Jeg kikket litt på GPS-høyden som viste 831 moh i skaret (og 925 moh på toppen). Dette er høyden uten interpolering med barometer. Med interpolering (og uten kalibrering) viste høyden på Geithornet 930 moh skarhøyden var 846 moh. Det er uansett det relative som er interessant her, og hovedpoenget var bare å fastslå at denne toppen har neppe 100m primærfaktor.

Stuff for nerds. Stuff that matters...

Siden sola var kommet ruslet vi litt videre opp ryggen mot Langenestinden men stoppet ved første høyden. Av ulike grunner valgte vi å ikke gå videre. Og utsikten mot fjellene på andre siden av Hjørundfjorden var fin nok som det var...

Sunnnmørsalper øst for Hjørundfjorden

Etter en liten rast gikk vi ned tilbake til skaret og så rett ned til Fladalen derfra. I dalen krysset vi et par bekker før vi kom på stien. Rett etterpå kom Stig Helset joggende nedover og vi hadde en hyggelig prat med ham. Vi fikk gratulert ham med en flott bok (Toppturar i Sunnmørsalpane) som han har lagd sammen med Håvard Myklebust. Anbefales! Anne og Stig rakk også litt fagprat - forfattere imellom - før Stig la avgårde nedover moreneryggen...

Tilbake i Fladalen

Klokken 14:50 var vi tilbake ved bilen. Det var godt å være tilbake i Ørstafjellene og jeg kjente en DYP savn etter hårete tinderangling som ikke er så lett å få til med hund. Men siden jeg regner med at jeg kan tinderangle til jeg blir 100 år så er det fremdeles godt om tid...

Dagens rute

Andre bilder fra turen:

Fantastiske bilete!

Written by kobbenes 08.11.2015 18:47

Sjeldan har eg sett Ørstafjella vakrare. Nysnø og novemberlys er virkelig heilt spesielt!

Sv: Fantastiske bilete!

Written by arntfla 08.11.2015 20:21

Hyggelig å høre! Det er mange kontraster nå på høsten. En fryd å være ute med et kamera...