Maridalsalpene: Det ble veldig mørkt (07.11.2015)  3

Stutehaugen (466m) 07.11.2015
Visits of other PBEs Tømtehytta Lille (465m) 07.11.2015
Tømtehytta Store (465m) 07.11.2015

Lørdag og snøen lar vente på seg. Fortsetter ufortrødent videre på Oslomarka pf > 100. Idag var turen kommet til en dobbel mange har gjort før. Stutehaugen og Mellomkollen. Stutehaugen er den yngste toppen på lista og flere ringrever har måttet tilbake hit etter at Lyberga ble fjernet.

Parkerte på Skar i Maridalen. Gikk blåmerka sti opp til Fagervann. Trolsk med tjukk tåke på vannet. Rett etter vannet gikk jeg på kompasskurs til toppen. Etter noen slurker vann og en liten matbit gikk jeg på kurs rett nord/nordvest retning Øyungen i håp om å finne sti. Dette gikk ikke som planlagt og jeg havnet for langt til venstre og tapte mye på dette. Fulgte så stien langs vannet til demningen. Ved Øyungen var det en del folk men disse ble borte da jeg tok av en sti opp lia på nordsiden retning Sellanrå. Kom til Tømtehyttene og her var det folksomt. De var nok glad for at jeg ikke skulle overnatte. Fikk litt info om stien videre og de var skeptiske da jeg sa jeg "måtte" oppom Mellomkollen før returen til Skar. Bratt opp til Mellomkollen!

Nå begynte det å skumre skikkelig. Attpåtil tok jeg feil sti i tussmørket og måtte opp igjen før jeg fant igjen blåmerkinga. Mobillyset ble avgjørende for at jeg klarte komme meg til bilen på Skar etter en altfor seint ettermiddagstur i november.

Det var uvanlig deilig å legge seg i badekaret etter endt tur!