Shorts og snø på Tron (01.06.2011)

Written by Mayhassen (Øyvind Mathiassen) GSM

Ascents Baugsberget (907m) 01.06.2011
Tron (1,665m) 01.06.2011
Tylldalstoppen (1,653m) 01.06.2011

En av årets mer utfordrende turer skulle det vise seg. Baugsberget var en løpetur med dobbelt hold i siden etter en mektig middag på Tiurn kro. Tronfjellet skulle være en kjapp sak på vei videre opp i fylket, men på ca 1300hm var veien til topps blokkert av snøfonn (nedenfor der s-svingene starer).
I min hu og hast gadd jeg ikke å ta på meg bukse, men la av gårde i shorts. Slang på meg treningsjakke og et par tynne hansker - lua fant jeg ikke på 10s, så den ble igjen i bilen.
Oppe på 1400m angret jeg på at ikke lua var med - det blåste faktisk en del.
Et par svinger lenger opp angret jeg på skotøyet der jeg plumpet gjennom råtten snø - heller ikke behagelig med shorts.
Når det flatet ut nesten ved toppen var hodet nediset og ørene verket, snøen kom horisontalt drivende i kuling.
Det blåste bra nok til at selve toppen ble en utfordrende klyvetur - ingen pause på toppen.
Bort til østtoppen bare for å se ned i dalen her også - sto litt klemt inntil garasjeporten her for å prøve og samle nok blod i fingre, bein og hjerne til å komme ned til bilen igjen.

En strabasiøs tur til å være ca 3km lang - lenge siden jeg har hatt så vondt i hodet. Blir omtrent som å hølje ned syv digre "brain cooler" (slush) i samme sleng antar jeg.