Tyssdalsfjellet, Møsnuken og Furehaugen (02.06.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Tyssdalsfjellet (605m) 02.06.2011 11:00
Møsnuken (639m) 02.06.2011 11:35
Furehaugen (256m) 02.06.2011 14:05

Himmelfartsdag i Os

Det var lovet oppholdsvær frem til kl 14 denne torsdagen. Astrid og jeg startet fra parkeringsplass ved gården Tøsdal i Os kl 09. Turen er godt beskrevet på sidene 383-5 i den fine turboken Opptur Hordaland av Anne Rudsengen og Finn Loftesnes (2007). Vi fulgte godt merket, men våt sti oppover på venstre side av Tøsdalselven. Varierende turterreng, noen steder flott å gå gjennom glissen furuskog, andre steder sølete, bløtt og vått der stien gikk i bekker eller myrområder. På ca. 400 moh litt før Grytelia etter ca. 1 times gange kom vi til et skilt som viste stiene videre. Vi valgte alternativet MØSNUKEN BRATT - en sti oppover mot venstre i stor og glatt steinur til vi var oppe på høydedraget ca. 550 moh. Jeg gikk vestover til
Tyssdalsfjellet 605 moh (10 min) mens Astrid gikk mot Møsnuken. God sti bortsett fra helt på slutten der det knapt var noen sti. Trigpunkt i form av stang med vinger på en liten topp. Tåke og nesten ingen utsikt.
GPS 6682089 0306195. Tilbake til utgangspunktet på fjellryggen og videre til
Møsnuken der Astrid ventet. Steinvarde, nedblåst stang med turkasse på toppen som er kjent for flott utsikt. Idag bare tåke og grått. GPS 6682447 0307326. På tilbaketuren valgte vi alternativet MØSNUKEN LETT som går rett ned fra toppen i østlig retning til samme dalføret som vi kom opp i. På vei ned her hadde vi glimtvis utsikt mot Fusafjorden og Bjørnefjorden i øst. Så kom regnet og resten av turen ble våt. Nede igjen ved bilen kl 1310.
Furehaugen Fortsatte til Os sentrum og tok av mot Hatvik. Ved Hauge tok vi en sideveg mot venstre opp forbi Bø-gårdene. Fulgte en skogsvei langt oppover til et vedlager i skogen. Derfra var det bare ca 400 m og 60 hm opp til Furehaugen. Toppen ligger inne i et skogholt med begrenset utsikt denne dagen, muligens flott mot Hegglandsdalen og fjorden under andre omstendigheter. Jernstang med stag markerer toppen. GPS 6679267 0306426.

Trig-punktet på Tyssdalsfjellet i tåke
Furehaugen i Os
Stang, kasse og varde på Møsnuken