Vettafjellet & Nipå (04.11.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Bøyfoten/Boksasp
Ascents Nipa (359m) 04.11.2015
Sallaupkammen (348m) 04.11.2015
Vettafjellet (372m) 04.11.2015

- To turer på Aspøya.

Et værvindu (les: sol) åpenbarte seg på yr.no for Krifastområdet denne dagen. Dermed la vi avgårde.

Nipå m/ Sallaupkammen

Basert på tidligere beskrivelser her på PB valgte vi å kjøre til Bøyfoten, fant mjølkerampa med skiltet "Nipå" på, og parkerte. Fulgte traktorveg oppover lia, sporadiske rødmerker. I innersvingen før høgspentlinja, der bekken krysser traktorvegen, gikk en sti inn til venstre i et myrdrag. Et skilt, skjult fra fartsretningen viste veg. Tydelig og god sti oppover, ganske blaut etter noe regn siste tida. Mot toppen er det for det meste myr, men fortsatt tydelig sti. Runda toppen på østsida og til topps.
Det gikk en tydelig sti nordover mot Sallaupkammen. La igjen sekker og jogga utover i småkupert myrterreng. Fin topp m/ varde og fotsignal. En liten matbit tilbake ved sekkene, før vi fulgte stien nedover igjen. Nede på den store myra nordvest for toppen gikk det rødmerking til venstre. Lite sti den vegen, så vi fulgte bare samme vegen ned igjen. 1t35 min. inkl. matpause.

Fra Nipå mot Bergsøysundet.
Myrlendt og vått, men god sti til Nipå. Freikollen skimtes bak.

Vettafjellet

Parkerte ved skilta parkering på Boksasp. Rask tur, 25 min opp, noe mindre ned igjen. Veldig bløtt fra enden av traktorvegen til toppen. Lav sol, som akkurat smaug seg under skydekket. Fin utsikt. 56 min t/r, inkl liten runde i toppområdet.