Stormfull senpåske (01.04.1994)

Langsubua (1,220m) 01.04.1994
Liomseter (915m) 01.04.1994
Storkvelvbu (1,200m) 01.04.1994

Hadde planlagt tur i Trollheimen, men melding om full storm på Oppdal og stengt E6 i sentrum der pga nedblåste hustak, samt et meget vindfullt langtidsvarsel, fikk oss til å endre planene til mere værsikre Huldreheimen. Her kunne vi ligge på været på familiehytta ved Yddin. Pøsregn og vind på turen oppover. Været bedret seg dog så etter 2 netter på hytta tok vi avgårde mot Haldorbu. Denne fikk vi for oss selv på Påskeaften. Dagen etter var strålende og vi gikk opp til Langsubua og hadde en lengre lunch i solveggen her før vi skled ned til Liomseter i kveldinga. Daget etter (2 påskedag) var det oppbrudd og hjemreise for de fleste på Liomseter. Vi skulle derimot til Storkvelvbu. Liten kuling fra morgenen avtagende utover dagen som værmelding lovet bra. Dette skulle vise seg å være en sannhet med visse modifikasjoner. Vinden tiltok og vi hadde lunch i vindsekken. Det ble etter hvert vanskelig å se fra kvist til kvist. Ikke lett å følge kvisteløype når man ikke hvet hvor denne går ift hverken kart eller terreng. Mistet vi den ville nødexit være kompasskurs med vinden ned i Espedalen. Dette skjedde også da kvistene på et stykke hadde føyket ned i en stor fonn. Gode råd var dyre ift å lete etter neste kvist, men plutselig hadde vi en mørk vegg like ved oss som viste seg å være Hytteveggen på Storkvelvbu. (Før GPSens tid må vite). Det var vindfullt også inne så vi hengte opp ulltepper rundt ovnen for å få litt varme. Koselig etter hvert å legge seg i soveposen og lese om Nansen på ski over Grønnland mens vinden ulte rundt hytta. Dagen etter var det stilnet helt og vi kunne ta området i nærmere øyensyn med store skavler bygd opp rundt hytta i løpet av uværet. Hadde en flott tur syd øst for Langsua over Hyllefjellet og med lunch ved Plankebua før vi var tilbake ved Yddin og avslutning av turen.