Store og Vesle Skjellingshovde m/motorsag (02.11.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Store Skjellingshovde (856m) 02.11.2015
Vesle Skjellingshovde (860m) 02.11.2015
Visits of other PBEs Skjellingshovde parkeringsplass (705m) 02.11.2015

Videopanorama fra tårnet på toppen av Store Skjellingshovde:

Hadde lest knutsverre (Knut S. Andersen)s grundige rapport fra Store og Vesle Skjellingshovde tidligere i høst, og oppdaget at jeg ikke hadde vært på Store. I dag passet turen, men jeg var overrasket over at det tok meg hele 90 min hjemmefra til parkeringa like sørøst for toppen. Prisen i bommen hadde også økt; 80 kr nå. Siste veien opp til parkeringa var forresten av laber kvalitet...

La i vei kl 12 med motorsaga i hånda, da buesaga må hvile litt. Dvs det er høyre hånda mi som trenger hvile, da jeg har fått noe svineri inni den pga altfor hyppig bruk av buesaga i høst. Motorsaga fikk lite å gjøre, da stien var helt greit opp til Store Skjellingshovde. Gikk opp i tårnet og knipset og filmet, men boka der oppe var en sørgelig historie; lefset og utskrevet for mange sesonger siden... Flott utsikt, må jeg s; men bare skog i alle retninger!

Mot Vesle Skjellingshovde, som faktisk er noen meter høyere, og dessuten en kommunetopp.

På toppen av tårnet blåste det heftig, men nede ved foten merket jeg knapt vind - utrolig forskjell! Jeg gadd ikke knipse så mye, da Knut Sverre har dokumentert denne turen ganske bra i sin rapport. Jeg også fulgte blåmerka og grei sti over Fiskarhaugen i vest. Her lå en mellomstor bjørk over stien, og saga ble fyrt opp for første gang i dag. Jeg avlaster bæringa av saga ved en slynge over motsatt skulder. Slik blir det ikke så slitsomt, men etter hvert ble jeg likevel litt orangutang i armene.

Ganske rett øst for toppen svingte stien rett mot nord, og ved en myr til venstre her, skjente jeg rett mot vest. Lettgått i glissen skog og langs småmyrer bort mot kanten mot Hovdeskaret. Greit, men bratt et lite stykke, ned i skaret, men motorsaga banet veien. Nede i skaret var vegetasjonen ganske tett, og saga fikk mye å gjøre. Jeg lagde en liten åpning hele veien der jeg gikk noenlunde rett mot toppen. Støtte på gammel rødmerking, og fulgte denne et stykke, mot slutten opp en bratt kneik.

Oppe på rygg-platået er skogen mer glissen igjen, og jeg ruslet rett mot toppen, og rett over en noe våt myr. (Denne omgikk jeg greit i sør på returen.) Nådde snart plastpinnen, og kunne notere min andrebestigning av denne kommunetoppen. Det er det til nå bare jeg og Atomsilda (Jørn Håvard Ask) som har gjort.

Ved toppmarkeringa på Vesle Skjellingshovde kl 14.

Det er dårlig med utsikt, og jeg tenkte gjøre litt med dette. Etter 15 min skjønte jeg at det var fåfengt. Selv med motorsag er det nok en hel arbeidsdag som må til, skal det bli noe greie på det. Og dessuten vil utsikten uansett ikke kunne overgå den fra Store Skjellingshovde. Dessuten var jeg sulten, og ville ha i gang et bål, og grille, og så helst returnere før det ble mørkt.

Jeg la ned en tørrgran like ved, og kuttet den opp i kubber. Disse ble kløvd mot hoggestabben, som ellers dugde som stol. Veden var knusktørr, og bålet ble kjapt stort og fint, og pølsene likeså kjapt svarte! Du verden for en varme!

Kl 4 slukket jeg ilden, og puttet nå saga i sekken, og satte fart tilbake. Ned gjennom krattet måtte jeg gå med gps-en zoomet inn på 20 m, for å holde rett vei. Da gikk det også greit. Noe tungt opp den bratte lyng- og gresskråningen fra Hovdeskaret, og så i lett og ganske åpent lende tilbake til stien. Herfra satte jeg fart for alvor, og etter jeg var over Store Skjellingshovde, måtte jeg til med bruke hodelykta i de verste gransnarene.

Tilbake kl 5. Returen gikk altså på 1 t, tross ganske tung sekk.

Tror det finnes kortere veier med kratt opp til Vesle, men anbefaler ruta over Store, da tårnet der vil gi en flott oversikt over området. Følger en også slavisk gps-sporet mitt, særlig de siste 1,5 km, slipper en unna krattet, så fremt en holder seg i "motorsag-stien min." Da kan en regne i underkant av 2 timer t/r på denne kommunetoppen.

Haha

Written by mortenh 03.11.2015 17:08

Du er jo en stirydder av en annen verden. Takk også for at du gjorde meg oppmerksom på manglende turregistrering. Jeg var jo med Linn Therese på toppen i juni, men hadde glemt å registrere den på meg. Nå fikk jeg rettet det og kommer med i den eksklusive klubben med dobbeltbestigere av Vesle.

Flott innsats!

Written by knutsverre 03.11.2015 11:57

Dette var bra jobbet Ole-Petter. Det trengtes virkelig rydding av sti trase til Vesle. Ser du gikk en mye mer direkte rute enn meg. Jeg lette forgjeves etter tegn til sti, og kom for langt mot nord. Ellers var returen min over myrområder helt grei, men kan nok være ganske våt i perioder.