Gråhøa, i høyfjellsområde ved Vinstra

Written by Gisle

Start point Avstjønna (1,000m)
Endpoint Gråhøa (1,437m)
Ascents Gråhøa (1,431m) unknown
Gråhøa, sett fra Fjelltjønna.

Denne toppen har jeg vært på mange ganger. Fordi vi tidligere hadde hytte ved fjellvannet Avstjønna, som ligger like i nærheten. Turen går i åpent snaufjellsterreng. Den egner seg fint både sommer og vinter, men vil nok for de fleste oppleves som noe bratt på ski. Fra toppen er det utsyn milevis i alle retninger, hvor man kan se blant annet Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell.

Litt ovenfor Fjelltjønna.

Ikke en krevende topp, men likevel god trim for folk flest. Fint å starte fra Avstjønna på 1000 moh. Derfra fin sti, som starter like ovenfor Veslavstjønna (avmerket på norgeskartet). Langs Grautbekken er det noe løs grus, men det har aldri bydd noe problem for min del. Fra Fjelltjønna pleier jeg å gå i terrenget rett oppover til jeg kommer til stien som går videre til toppen. Noen vil kanskje synes at det er litt bratt å gå rett oppover der, men det er i alle fall behagelig underlag hele veien.