Rundtur til Høgafjellet (01.11.2015)

Written by BjarteN (Bjarte Nielsen)

Start point Blomdalsleitet
Endpoint Blomdalsleitet
Ascents Høgafjellet (868m) 01.11.2015

Bestemte meg for å ta en litt lengre tur denne helgen, og den ble jaggu mye lengre enn jeg hadde trodd også.
Hadde lest mye rart om gulmerket sti og varding opp fra Blomdalsleitet, og forvirringen oppstod kjapt. Fulgte merkingen fra parkeringen og over første ås, ca 1,5km. Så gikk jeg på første blemme da jeg forlot merkingen og gikk bort til den grå hytten som var nevnt i Endres turrapport. Fortsatte direkte over et par åser her i retning østsiden av Setnipa, men det var ganske kronglete terreng, og det hadde nok vært bedre å gå vest om åsen med den grå hytten, uten at jeg fikk prøvd det.
Var en del varding på kryss og tvers oppover langs setnipa, og jeg gav opp å følge dem slavisk, og gikk heller på kompasskurs til jeg kom til siste stigningen mot Høgafjellet. Var midt oppi skydekket nå, så sikten var så som så. Fant noen punkter å gå mot underveis og kom meg til toppen relativt greit.
Etter en lynrask spisepause i stiv kuling og 3 varmegrader bar det nedover igjen.
Denne gangen bestemte jeg meg for å følge den gulmerkede stien uansett. Det skulle vise seg å bli dagens største blemme, da jeg endte opp ved en seter noen kilometer vest for der jeg burde være. Stien var merket på vestsiden av Setnipa, og etterhvert som jeg løp nedover så håpte jeg stadig på at stien skulle begynne å dreie øst men det skedde ikke før en halv kilometer sør for seteren, der et stikryss var skiltet til Blomdalsleitet igjen.
Fulgte denne nær utviskede stien et stykke, og måtte plukke opp de aller flste av merkepinnene fra lyngen etterhvert som jeg fant dem. Til slutt fant jeg ikke stien igjen mer, og forbante meg på å gå på retning tlbake til der jeg trodde jeg skulle. Det viste seg at jeg traff bra, men fikk i underkant av 5km ekstra rundtur ved å følge denne stien fra toppen.

Alt i alt tror jeg det er en herlig blanding av gamle vardede stier nær den nye løypen, folk som bygger en varde på gøy der det tilfeldigvis ligger en haug med stein, og lite vedlikeholdt løypemerking som gjør dette til en forvirring. Hvis jeg skal gå her en annen gang, så blir det å plotte en rute i stedet for å virre rundt etter varder på dette fjellet.