DNT turlederkurs (30.10.2015)

Ascents Blåkkåkleppen (909m) 01.11.2015
Visits of other PBEs Sankåvollen p-plass (740m) 30.10.2015 20:00
Storerikvollen (769m) 31.10.2015

Signaler rundt TTF gjør det plutselig mer aktuelt å formalisere turledererfaringen min gjennom DNT sin turlederstige. TTF kjørte de 2 første modulene komprimert til en lang helg så da var det bare å hive seg rundt.

Fredag
3 biler med 10 kursdeltakere og 1 kursholder møtes etterhvert på Sankåvollen parkeringsplass som er utgangspunktet for sommerturer til TT-hytta Storerikvollen. Etter en kort brief på parkeringa var vi klare til avgang i mørket. Nattorientering ble naturlig nok helgas første øvelse.
Vi fulgte stien innover til hytta og brukte god tid for å øve på å ta oss frem med og uten hodelykt, peiling av posisjon med kompass osv. Vel fremme på hytta tuslet vi over tunet og bort til den selvbetjente hytta, fordelte oss på tom, fikk fyr i ovenen og organiserte langbord i oppholdsrommet. Etterpå ble det en teoriøkt på et par timer.
4,5 km / 1:45 hrs / 103 hm

Lørdag
Vi våknet til en blodrød himmel over sylmassivet etterfulgt av en flott soloppgang med Esandsjøen som speil. Etter frokost ble det derfor tur ute med fokus på orientering med kart og kompass. Vi øvet oss på diverse momenter og selve turen ble mindre viktig. Etterhvert krysset vi den flotte brua nede ved Djupholmvika før vi fulgte Djupholma på østsiden opp til det vi trodde var ei ny bro rett nord for kraftlinja. Her krysset vi tilbake over elva, men det var ingen bro her.
Nå hadde regnet startet og vi hadde et stykke igjen tilbake til hytta. Det ble derfor sti og rask marsj tilbake i det som etterhvert ble mørket. Felles middag i regi av kursleder før vi fikk en ny teorileksjon på kvelden.
12,9 km / 5:56 hrs / 251 hm

Søndag
Etter en vindfull natt var det tid for ny teoriøkt mellom frokost og lunch. Deretter ble hytta ryddet, vasket og tømt. I dag skulle vi være turledere for hverandre på skift med bilene som mål. Heldigvis var flere interessert i en liten topptur på returen til tross for at været nå var surt med både regn og vind. Vi fulgte sti i retning Blåkkåkleppen og gikk deretter lett opp til toppunktet på konpasskurs. Videre nordover ned ryggen av fjellet frem til kraftig sti langs kraftlinja, som ble fulgt frem til bilene. Underveis ble det korte foredrag om fauna på fjellet og selvsagt fokus på orientering osv.
Etter å ha fått på oss tørt tøy ved bilene kjørte vi ned til Flora for en kopp kaffe, tilbakemeldinger til kursholder og utdeling av kursbevis.
5,5 km / 2:04 / 208 hm

Dette ble som ventet ei helg der jeg ikke lærte all verden mye nytt og der turene heller ikke ble all verden. Men kurset var likevel interessant og nyttig sammen med stort sett veldig trivelige folk. Hvis det passer med andre aktiviteter blir det neste trinn sommerturlederkurs neste høst.