Norges laveste fylkestopp - Slavasshøgda (31.10.2015)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Rømskog spa & resort (376m)
Ascents Haukenesfjellet (334m) 31.10.2015
Slavasshøgda (336m) 31.10.2015
Visits of other PBEs Haukenestårnet (335m) 31.10.2015
På toppen av Slavasshøgda. Midt i skogen.
Storslagen skogsutsikt fra Slavasshøgda.

Den høyeste toppen i Østfold fylke heter Slavasshøgda, men den er ikke spesielt høy. Mer som en skogshaug ligger den 336 meter over havet og gjør ikke spesielt mye ut av seg. Vi gjorde egentlig litt narr av den mens vi drev og lette oss fram over skogsveier og gjennom myr, mose, gress og nedfallstrær. Litt ufint kanskje, men noe moro skal man ha. På tross av at vi hadde droppet oksygen og guide greide vi likevel å kjempe oss gjennom tåka helt til topps, og Morten og jeg hadde til og med krefter til å putte litt ekstra vekt i sekken de siste 70 meterne av turen – dermed fikk vi utvidet toppvarden med hele to stein. Vi er litt usikre på om utvekslingsstudentene og de øvrige turvennene vi hadde med oss skjønte storheten i å stå på den høyeste toppen i Østfold, men vi fikk i allefall opplevd norsk barskog på sitt verste. Vi ble nemlig hyppig utsatt for angrep av det vi senere fant ut at het hjortelusfluer. De var ikke spesielt sympatiske i adferden. Skulle ikke forresten insektene være utdødd på denne tiden av året?

Etter Slavasshøgda satte vi kursen mot Haukenestårnet for der skulle vi sove over. Det er et gammelt branntårn som er pusset opp i nyere tid. Vel inne i tårnet oppdaget jeg at jeg hadde en hjortelusflue i nakken, og i litt febrilsk panikk (på dette tidspunktet visste vi fortsatt ikke helt hva vi hadde med å gjøre, og vi holdt akkurat på å google insektets egenskaper) rev jeg den løs og kastet den på kjøkkenbordet. Der kunne den jo ikke ligge, så jeg grep automatisk tak i nærmeste gjenstand (en plastikk-stegosaurus) og moste den. Hardt og lenge. Det var jo ikke så lekkert, men det skjedde før jeg rakk å være rolig og reflektert. Etterpå grillet vi pølser på utegrillen som var der og lærte bort norsk til utvekslingsstudentene med et haug-gammelt «Geni»-spill. Alt i alt en enkel og hyggelig tur, i et enkelt og greit skogsterreng.

Det 12 meter høye Haukenestårnet, som er Norges eneste bevarte branntårn i tre. Her kan man reservere overnatting ved å kontakte Rømskog kommune.