Bergstadfjellet (12.09.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Forvene (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Bergstadfjellet (665m) 12.09.2015 14:58

Bergstadfjellet

Jeg hadde tidligere på dagen vært på Bjørndalshesten, men måtte gi meg på Kvitanosi på grunn av svært sterk vind. Kunne ikke dra tilbake til Bergen etter en tur på kun 5 km, så jeg tenkte meg en rask tur på Bergstadfjellet. Parkerte ved en gammel ruin og fulgte spor i gresset opp til granskogen. Her fant jeg etter litt leting en svak sti som går meget bratt opp langs kammen. Denne stien går det å følge opp til rundt 320 moh, hvor den så tar av mot nord. Deretter var det "off trail" i relativt lettgått blåbærlyng og myr. Det var utrolig mye blåbær, så hvis en gidder å klatre et par hundre høydemeter med blåbærspannet, så er det nok å ta av. Vel oppe over tregrensen oppdaget jeg at det var fortsatt 1 km igjen til toppen. Jeg fortsatte ufortrødent videre, stoppet kun for å plukke litt molter, som det faktisk var litt av. Nådde toppen etter 1t 15 min rask gange, tok et par bilder og vendte nesen tilbake. Turen ned gikk veldig greit. Litt flere molter og blåbær, samt en bitteliten navigasjonsbom i nærheten av stien på 320 moh. Nede i granskogen fulgte jeg en annen sti litt lenger mot sør, men denne forsvant rett før bilveien. Jeg klatret over en ødelagt steinmur og bakset meg gjennom noe ukjent vegetasjon og kom meg trygt ut på veien igjen.
6 km, 680 hm på rundt 2 timer er ikke så verst. Nå tilbake til Bergen...

Parkerte langs veien og fulgte traktorsporet til endes.
Bratt og kronglete, men svak sti opp til 320 moh.
Flatt på toppen av Bergstadfjellet, 665 moh.
En god del velsmakende multer oppe på fjellet.
Her kom jeg ramlende ut. Ikke lett å se at det går sti opp her.