Med gammelt o-kart over Puttåsen (31.10.2015)  3

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Ellingsrud (180m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Puttåsen (363m) 31.10.2015
Puttåsen nord (358m) 31.10.2015
Tørrgranåsen NV (314m) 31.10.2015

Siste topp i Østmarka! Da er alle på Akershus og Oslomarka > 100 unnagjort. Dette var eneste som ikke sto på begge lister, Puttåsen er innenfor Oslos grenser med andre ord.

Parkerte på Ellingsrud på en svær p-plass. Her er det nok fullt om vinteren da Mariholtet, en kjent serveringshytte, ligger fem raske kilometer innover på Blå Swix-føre. I 2004 løp jeg orienteringsløp her og etter å ha leita i kartarkivet (som teller ca 6-700 unike kart) fant jeg kartet med navn oppkalt etter toppen. Kartet var til god hjelp hele veien for å finne riktig sti. Ikke alle stier står på Peakbook-kartet selv når man zoomer maks inn. Stiene opp fra Nuggerud til toppen var best. Nedover på nordsida mot Ellingsrud var det så som så. Toppunktet hadde ikke utsikt men jeg fant noen jernnagler som seg hør og bør og en sliten stige inntil et tre, hva nå enn den gjorde der. Det ble 90 friske minutter i morgentåke og gråvær.

Ikke alle

Written by Olepetter 01.11.2015 14:33

stier står på peakbook-kartet, nei. Men når du har gått en, legger du det vel ut som pbe-sti-element?

Har ikke lært meg det

Written by morsor 01.11.2015 14:59

Må vel sette meg inn i dette snart :)