Nonshaug i Luster (29.10.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Solvorn (5m)
Characteristic Jogging
Ascents Skinarfjellet (886m) 29.10.2015

Ble en spontan ettermiddagstur siden været var så fint. Valgte meg ut en av de toppene i Sogndal med primærfaktor over 100 meter som jeg enda ikke hadde besøkt, nemlig Nonshaug/Skinarfjellet. Hadde hørt at det gikk en sti opp fra Solvorn, så den ville jeg gjerne sjekke ut.

Lustrafjorden sett fra oppunder Setålen. Molden ses til venstre.

Dette var en klar og kjølig høstdag, og veien var ganske så glatt ned mot Solvorn. Måtte bare holde lav fart for å ikke skli av veien. Parkerte nede ved fergekaia og fant etter hvert merket sti mot Solvornnipa. Jogget jevnt til jeg passerte Setålen, og resten av veien herfra ble det rask gange.

Fjellstølen 680 moh.
Hurrungane i det fjerne.

Stien var overraskende fin selv om røtter og steiner var noe glatte under dagens forhold. Like før jeg kom til Skaret fant jeg ikke lenger noen åpenbar sti som gikk mot Nonshaug annet enn den stien som fortsatte ned mot Helgasete eller opp på Solvornnipa. Gikk derfor litt på måfå over myr og bratt bjørkeskog til jeg omsider nådde toppvarden.

Toppen på Skinarfjellet/Nonshaug.

Været hadde dessverre blitt en god del mer overskyet, så jeg fikk ikke den fine solnedgangen som jeg håpet. Likevel var fortsatt Hurrungane dynket i kveldssol, så jeg forsøkte å ta noen bilder i den retningen med mobilkameraet mitt.

Mot Solvornnipa.
Kveldslys på Molden.

Returen gikk som forventet mye raskere enn på vei opp. Vel nede i Solvorn tok jeg en tur innom nærbutikken for å støtte opp rundt det å handle lokalt. Trivelig dame som stod bak kassa!