Kommunetoppjakt på Sørlandet del 2 (27.08.2010)  4

Ørnemyrfjellet (578m) 27.08.2010

Fortsettelse av Kommunetoppjakt på Sørlandet del 1

Ørnemyrfjellet i Audnedal

Ørnemyrfjellet sett fra sør.

Våknet til en kjølig morgen i bilen på Øvre Flottorp. Været var ikke på langt så bra som gårsdagen, men absolutt ikke dårlig. Sola tittet fram av og til mens jeg bushet meg oppover mot Ørnemyrfjellet. Jeg fant ingen parkeringsplasser helt øverst på Øvre Flottorp, så jeg parkerte ved brua der en vei går opp til høyre. Gikk på rak GPS-posisjon nordvestover i skråningen. Lyngen var ganske fuktig og jeg hadde ikke sjanse å holde meg tørr. Godt jeg tok med flere joggesko. :) Fra og med jeg ankom sørøstryggen ble terrenget mer lettgått og jeg kom jeg greit til toppen. Fin utsikt! Ned igjen fulgte jeg et skar ned til elva som renner mot Øvre Flottorp. Her var det veldig vått, og jeg brukte like lang tid ned som opp.

1t 20min
315 høydemeter
5 km

Venehei (Kvinesdal) og Oddevassheia (Hægebostad)

Like ved Kyrevatn.

Dagens første topp var i boks, men dette var bare begynnelsen! Jeg kjørte nå videre til den gamle gruvebyen Knaben, en flott utfartspost for turer i sørlige Setesdalsheier. På vei opp dit begynte det å pøsregne! Æsj, og jeg som hadde håpet på like bra vær som i går. Heldigvis roet det seg ned etter hvert. Da jeg ankom Knaben var det ikke til å unngå å legge merke til det store sanddeponiet i dalbunnen. Det var gruvedrift på Knaben mellom 1885 og 1973 der man måtte legge fra seg store mengder kvartssand for å utvinne det ettertraktede stoffet molybden. Det stod skilt overalt at man måtte være varsom for kvikksand på deponiet!

Omsider startet turen mot kommunetoppene Venehei og Oddevassheia. En drøy rundtur i kupert terreng uten særlig med stier å gå på. Startet med å sykle opp den humpete anleggsveien til Finndalsvatnet. Dette vannet var svært neddemmet, og man kunne faktisk krysse vannet på midten der det var satt ut en bro. Ruslet oppover i Finndalen der det stedvis var fine sva å følge langs elva. Temmelig øde terreng dette! Man blir overrasket av å møte andre enn sauer og lemen her. Forresten må jeg påpeke at det har vært enormt mye lemen i fjellet i år! Jeg har sett dem overalt, og her i Setesdalsheiene må man nesten se seg for slik at man ikke tråkker på dem. Nådde etter en tid toppen av Venehei på 993 moh. Utsikten var fin og jeg kunne se rett over til Skoræ der jeg var i går. Ruslet fort videre mot Oddevassheia. Det var en dryg marsj, og jeg ble skuffet da T-stien sørover fra Kyrevatn nærmest var gjengrodd. Fikk meg et lite fotbad da jeg «måtte» vade elva nord for nevnte vann. Sola kom tilbake en periode og jeg kunne endelig hive av meg noen plagg. Klarte å bomme på stien like før Knaberøysi og rota meg borti noe kratt ved Holevoilan. Etter å ha vært på Oddevassheia bar det ned til den gode stien til Finndalsvatnet og sykkelen. Dette ble alt i alt en fin turdag! Også i dag var det ikke mange spisesteder før jeg ankom Tjørhom. Burgeren på Tonstad var altfor liten for en mage som min. :) Natten tok jeg i bilen like før Lysebotn.