Tur på Kråkhugukampen med flere (24.10.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Kråkhuguvegen (810m)
Endpoint Vingromsåsen (800m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bergevassknotten (920m) 24.10.2015
Høgliflæene (936m) 24.10.2015
Vesle Kråkhugu (832m) 24.10.2015
Kråkhugukampen (952m) 24.10.2015
Visits of other PBEs Bergevassknotten - sti fra NV (920m) 24.10.2015

Møtte Sigrid i Vingrom, og kjørte sammen med henne opp på Vingromsåsen. Tok av veien til Kråkhugukampen, men i stedet for å kjøre helt opp, parkerte vi ved ei hytte der veien tok av opp til toppen. Ruslet litt rundt oppe på toppen før jeg tok en rask tur bort på Høgliflæene. Samme vei tilbake til bilen.
Kjørte så ca. 600 meter til veis ende med snuplass for tømmerbiler. Gikk så sammen med Sigrid til Vesle Kråkhugukampen, først på godt råk, senere i terrenget. Dette er Gjøvik kommunes høyeste topp, et ganske uanselig toppunkt. Samme vei tilbake til bilen. Hadde kanskje tenkt å gå på Gjøviks høyeste punkt, Øst for Ringsrudåsen, men der hadde Sigrid vært før, så vi kjørte tilbake til Torpaveien. Kjørte ca. en km mot Torpa, og parkerte i veikanten, der det tok av to bomveier i forskjellig retning. Fant etterhvert et noenlunde godt råk, og gikk sammen med Sigrid opp på Bergevassknotten. Et småpent toppunkt med utsikt mot Aust-Torpa. Samme vei tilbake til bilen.
En grei tur, men litt mye bilkjøring, ganske grått vær, noe som hemmet utsikten. Spenningsmomentet var bommen inn Kråkhugukampveien som var åpen da vi kom, og som heldigvis også var åpen da vi kjørte ut igjen på Torpaveien.