Verneskammen og klatring på Kaldklova (19.10.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Sport climbing
Ascents Kaldklovafjellet (165m) 19.10.2015
Verneskammen (144m) 19.10.2015
Visits of other PBEs Kaldklova klatrefelt (50m) 19.10.2015

Sportsklatring på Kaldklova med Stian.

Jeg var tidlig ute og tok med en Agdenes PF100-topp helt ute ved Vernes først. Parkerte ved hovedvegen rett under toppen. Det ble bratt oppover med en del klyving men etter noen omveger kom jeg meg til topps. Fant en litt bedre rute ned igjen, men på slutten var det bratt nok.. Trolig bedre å angripe toppen fra en annen side.

Deretter var det sportsklatring på Kaldklova. Yr.no hadde lovet oppholds og sol, men veggen var bløt. Vi varmet opp på et par 5'er-ruter i håp om at det skulle tørke opp. Det begynte i stedet å regne så da gjorde vi likesågodt et forsøk på 6'er-ruten på 3 taulengder som var dagens mål. Første taulengde setter graden på ruta og den ble min i dag. Det gikk veldig greit til tross for til dels dårlig friksjon og kalde fingre. Videre opp var det greit, men et lite opptak i siste taulengde skjerpet sansene. Målet var å sjekke graderingen mot det vi opplevde på Malta og ser vi bort fra 8 grader og regn mot 25 grader og sol, så er graderingene rimelig samstemte.

Etterpå kjørte vi ned til Verrafjorden der vi laget oss varm middag nede ved ei brygge. Etterpå tenkte vi å teste ut ei fin 6'er-rute på Verrafjorden-feltet men her var starten 15-20 meter svaklatring som var veldig bløt.. Vi kjørte derfor over til det nye feltet ved Kamsheia. Etter litt om og men fant vi frem men mørket kom sigende samtidig som regnet virkelig satte inn. Nå vet vi ihvertfall omtrent hvor rutene går.