Kommunetopp og høyest i Vestre Slidre. (18.10.2015)  4

Ascents Blåkampen (1,662m) 18.10.2015
Sørøst for Blåkampen (1,646m) 18.10.2015
Gråkampen (1,594m) 18.10.2015

Turledersamlinga med DNT Valdres er avsluttet for denne gang, det er søndag, klokka peker ikke tolv enda, sola viser seg fin på himmelen,og jeg befinner meg fremdeles på Brennabu.. .. alt ligger tilrette for en topptur i fjellet :D
Blåkampen..kommunetopp og høyest i Vetstre Slidre.

Peila meg inn på Halvorstølen og startet turen derifra. Fant en sti over myra, men over og inn i skogen forsvant tråkket helt. Fortsatte videre kun på retning og nedlastet kart på telefonen. Underveis møtte jeg på to andre par, hver for seg som også hadde startet fra Halvorstølen, vel ingen hadde funnet noen sti derifra.. men god parkering var det der :)

Under fellesfrokosten hadde jeg fått tips om noen "hølo" -huler i fjellsiden nedafor Gråkampen, der hadde det visst bodd en kar føritiden, tjuvradd hadde han også vært, gjemt alle skattene sine i hulene, å det beste av alt.. det sies at skattene ligger der enda :D
Jeg hadde ikke trua på å finne noen skatt, men lyst til å utforske noen "hølo" hadde jeg og la veien mot toppen innom fjellsiden der.
Fin utsikt var det hvertfall derifra, Grønsennknipa feks, der jeg hadde vært dagen før.. speidet ditover flere ganger, for resten av turledergjengen var på tur dit denne søndagen.
Det var ingen sti som viste veien til disse hølo heller, men en tydelig varde sto på kanten der og ledet meg i riktig retning.

Før jeg fant noen huler, fant jeg 4 sau i bratta der. Så langt til fjells, seint på året.. ingen skadet, bare litt fast så det ut som. Når en ser sau ute i terrenget så seint som i oktober setter gardbrukerne pris på at det varsles om funn..tid og sted, gjerne et øremerkenummer om man kommer nær nok.. så jeg varslet, og håper eier og sau ble gjenforent :)

Etter litt leiting ved det bratteste henge der fant jeg noen hølo også, ingen skatter, men en morsom opplevelse :)

Etter disse oppdagelsene var målet å komme seg på toppene, jeg valgte å gå rett opp fra hulene for å spare litt på tiden, og i den siste bratta opp mot Gråkampen kom jeg inn på en godt tråkka sti.
Der møtte jeg igjen det ene paret fra tidligere også. De fortalte de hadde kjøpt seg hytte på Vaset denne høsten og nå utforsket de alle fjella i området. Jeg peilet de ned mot hølo'a. Og de varslet meg om noen dyregraver som kom veldig brått på.. "pass på så du ikke faller nedi" sa de.. Spennende egentlig med litt sånn ekstra oppdagelser på en "vanlig" fjelltur :)

Herifra var det bare noen minutter før Gråkampen var besteget, jeg fortsatte raskt videre, det var Blåkampen som var målet og høyeste topp for turen.

Gråkampen, med Blåkampen i bakgrunn.

Her lå snøen enda som kom som en skikkelig fullvinterstorm helgen før. Litt nedover, så litt bortover før noe stigning mot Blåkampen. Her ble det en liten pause ved varden med god utsikt mot Hemsedal.

Ække så alleværst dette :)

På returen fulgte jeg "eggen" bort til høydepunktet Sørøst for Blåkampen, en pitteliten bonustopp, men mest gøy å kunne trene høydeskrekken på turen bort dit kanskje?

En fin tur tross en litt tråkking gjennom skog, kratt og kjørr først og sist!
En grei søndagstur å anbefale!