Ongsjøfjellet med Martin (17.10.2015)

Written by anneg GSM

Ascents Ongsjøfjellet (1,362m) 17.10.2015
Tur sammen med Martin. Satt på med Laurits og Jan Egil som skulle på tur med hundene opp til Vetafjellet. Herfra fulgte vi råk inn til Ongsjølia, og derfra det bratte råket opp fra den "svarte hytta". På vei oppover så vi tre ørner rett over oss, den største hadde litt av et vingespenn. Litt senere skremte vi opp to hvite ryper. På toppen kunne vi sette oss ned ved den fine varden, skrive i turbok, og nyte den flotte utsikten. Vindstille og sol fra skyfri himmel, her ble vi sittende en god stund. Tilbake valgte vi å gå ned "Fjellstien", med en god matpause før vi kom ned i bjørkeskogen. Så på råk som går mot Roasetra / Finntjernmarka, vi fulgte råket videre forbi Nedre Ongsjøen. Ved Dambua tok vi en lang pause, vannet var blikkstille, ørreten vaka, og sola skinte og varma. Fra Dambua etter hvert tilbake til hytta, der det ble Taco og kortspill. Koselig tur med en sprek og blid 11-åring.