Hyttestengning og tur fra Ormtjernsetra (17.10.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Ormtjernsetra (845m)
Endpoint Toftsetra (935m)
Ascents Dokkampen (1,122m) 17.10.2015
Søre Glupan (1,070m) 17.10.2015
Lauvlihøgda (1,049m) 17.10.2015
Ormtjernkampen (1,128m) 17.10.2015
Snæreskampen (1,084m) 17.10.2015
Snæreskampen nord (1,071m) 17.10.2015

Sigrid og jeg dro først til Nysetra og stengte Ginahytta for vinteren. Kjørte deretter inn til Ormtjernsetra, hvor det var flere biler parkert. Gikk rett opp til Ormtjernkampen, brukte 22 minutter opp hit. Mye folk både langs råket og på toppen. Gikk så rett over på Dokkampen, fulgte etterhvert råket som kommer opp fra Ånstadsetra ved Dokkvatnet. Fra Dokkampen gikk jeg videre til Lauvlihøgda. Dette lille toppunktet jeg ikke hadde vært på før, hadde jeg tenkt å kalle Butjønnhøgda, men på Norgeskart sto navnet Lauvlihøgda.
Fra Lauvlihøgda over et lite toppunkt på 1043 moh, som ikke har over 10 m i pf, før jeg gikk rett opp på Søre Glupan. Herfra over Snæreskampens nordre topp, som har en pf på ca. 13 meter, men som ligger for nær Snæreskampens til at jeg får registrert den som egen topp. Herfra kort over til Snæreskampen, som i likhet med Ormtjernskampen og Dokkampen har toppbok - men kassene er for dårlige, bøkene blir rå og råtner. Hadde på Lauvlihøgda kontakt med Sigrid, som var på tur ned igjen til Ormtjernsetra, og ble enig med henne at hun skulle kjøre inn til Toftsetra.
Fra Snæreskampen gikk jeg derfor råket ned til Toftseterveien og videre bort til Toftsetra, hvor jeg gikk rundt på seterstylen og mintes Ragnfrid Toft og geitene de fem minuttene før Sigrid dukket opp.
En flott dag i fjellet. Ble frossen etter plunder med møkksprederen på morgenen, og kledde meg følgelig i superundertøy. På Ormtjernsetra var det nesten sommerlig, og superundertøyet måtte av før jeg begynte å gå. Herdet fint med T-skjorte. Flott utsikt til snødekt Jotunheim fra toppene, noe mer disig mot Rondane.