Vest for Makalaus - og stirydding og bål (17.10.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Vest for Makalausfjellet (1,004m) 17.10.2015
Visits of other PBEs Eidvasstølan p-lomme (875m) 17.10.2015
Kinn - Eidvasstølan sti (860m) 17.10.2015
Vest for Makalaus - steinvarde ved sti (955m) 17.10.2015
Vest for Makalaus - sti fra vest (943m) 17.10.2015

Begynner å bli forutsigelige turrapporter nå; stirydding og bålfyring.
Kjørte for aller første gang! Eidvasstølan p-lomme var smekkfull, så jeg måtte kjøre litt videre og improvisere en parkering.
Skrådde opp gjennom skogen, og begynte på ryddearbeidet på stien umiddelbart. Oppe ved tråkket som tar av opp mot Vest for Makalausfjellet ble det MYE mer å rydde, og tida gikk fort. Buesaga er ikke effektiv når man skal fjerne så mye og så grovt! Satte opp en steinvarde ved stien litt oppi lia, så det er lettere å skjønne at man er på rett vei.
Så måtte jeg simpelthen hoppe over et strekk som krever mye mer arbeid, og hvor tråkket er alt annet enn entydig. Måtte gå på mitt eget gps-spor fra forrige besøk, for å finne igjen tråkket lenger oppe. Gikk til topps i nydelig vær, og spiste litt.
Lagde et lite bål, og ryddet en del rundt topp-steinen. Her trenges langt mer rydding, men med buesag går det for langsomt. Jeg får betennelse i høyrehånda snart... :)

Slik ser det nå ut rundt topp-steinen. Man kan i alle fall skimte Makalaus bak.

Lot bålet dø ut, og ryddet lett nedover tråkket et stykke, men gikk meg bort, og måtte fram med gps-en, for å finne rett vei ned igjen. Må altså tilbake hit en gang. Kom ned til bilen litt etter sola var gått ned.

Ved Bløytjernet på returen. Måtte bare stoppe bilen og nyte dette!