Dansarfjell (17.10.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Seterkollane (526m) 17.10.2015
Toppen. Liv nyter høstsolen.
Nydelig høstdag og klar for ny tur. Kjørte inn til Skytebanen ved Dammen på Luksefjellveien. Parkerte i en liten lomme på venstre side av veien og gikk opp traktorveien på høyre side av veien ved denne parkeringslommen.
Gikk opp denne koselige veien til vi møtte grusveien fra Ekornrød og videre på denne til utløpet av Venstøptjern. Opp stien til Pikklua hyttene. På høyre side av den første hytten står en stolpe med et svart/grått band på. Der går stien inn til høyre. Fulgte sti og traktorslep til et hogstfelt. På veien dit kom vi over denne megastore maurtuen.
Megastor maurtue.
Der traff vi elgjegerene. I øvre del av dette feltet starter en sti rett opp lien. Oppover lien og oppe på toppen traff vi mange jegere. Vi fulgte denne stien opp på høydedraget og fulgte så noen svaberg til venstre bort til toppen. Der ligger noen steiner på et lite svaberg. Rett ved siden av hadde vi pause på noen steiner som så ut som stoler. Det var også en del av en fin gammel furu.
Nistemat i solen rett ved toppen.
God pause med hjemmebakt brød, kaffe og sjokolade.
På vei ned skar vi bort til høyre og kom ned en revne/bekk ned til begynnelsen på et av hogstfeltene. Videre tilbake til utgangspunktet ved hyttene og ned grusveien.
Om dere lurer på hvor alle hjortelusfluene er, så kan Liv fortelle at de er døde, for de krøp i mengder på meg og jeg plukket fluer helt til jeg gikk i dusjen.
Utsikt vestover på vie ned fra toppen.