Tohatten (16.10.2015)

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Kårvatn
Ascents Tohatten (1,444m) 16.10.2015

For lang tur på for kort dag.
Startet fra Kårvatn og opp stien Neådalen, svingte mot Storslåa straks jeg kom opp, et dårlig valg.Etter litt krongling kom jeg opp . Videre over Gammelseterfjellet og til Tverrdalsfjellet. Lettgått strekning. Sola sto fortsatt høyt på himmelen så jeg tenkte det var greit å gå om Tohatten østre og Tohatten. Om Skardnebba er ingen stor omvei så jeg gikk dit også, men nå begynte det å li litt langt på dag. Tenkte at med hodelykt vil det gå greit ned Gammelseterdalen, men stien var veldig dårlig merket og kun brukt av dyr så det var mange stier.Kom forbi de verste partiene mens det enda var lyst. Mistet stien etter at det ble mørkt, den hadde tydeligvis svingt 90 grader. Virra rundt i skogen blant stup og styggbratte lier.Ikke trivelig. men jeg var utstyrt for å greie meg over natta, greit for meg men ikke for henne som satt hjemme! Tilslutt fant jeg igjen stien etter å ha tatt meg ned ei stupbratt li, ingen trygg øvelse. Etter dette greide jeg så nogenlunde å holde stien men farten var ikke stor. Kom endelig fram til Kårvatn kl 2030.Første og siste gang jeg går Gammelseterdalen! 30km 5 fjell og 2105 høydemeter. Fikk litt fortjent kjeft når jeg kom hjem.