Tre topper, tre fylker, tre lister (16.10.2015)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Øst for Nordre Bølene (649m) 16.10.2015
Godvassflaket (554m) 16.10.2015
Tanumkollen (270m) 16.10.2015

Øst for Nordre Bølene (kommunetopp Siljan), 3,8 km 1time 10 min 200 hm:
Kjørte til Grorud litt nord for Siljan. Hadde sett på kartet at det går en vei laaaangt innover og helt mot "foten" av Nordre Bølene, låst bomvei. Tok med sykkel, men håpa at kanskje bommen var åpen. Det var den, men med skiltet "Låses uten varsel. Kjøring kun etter avtale. Fritzø skoger". Var ikke så interessert å bli innelås en fredag formiddag......
Det var folk på en gård rett ved og jeg spurte der om de kunne hjelpe meg. Først mann i gravemaskin kunne ikke hjelpe, men henviste meg videre til "en som jobber her". Neste mann var ansatt i Fritzø skoger og kunne både forsikre meg om at bommen ikke ville bli låst i dag, og at jeg bare kunne kjøre.
Han fortalte også at flere i Siljan mente at det ikke er her kommunetoppen ligger, men lenger nede i dalen (eller no'). Men han jeg prata med kom med nok en forsikring - det ER øst for Nordre Bølene som er høyst!
Måtte jo spørre hva dette var for et gigantisk strigla sted, "Jaktslottet dems", og sønnen til Mille Marie kom seinere og skulle jakte i helga. Den tredje forsikringen jeg fikk av den hyggelige karen, var at det ikke pågikk hverken elgjakt eller småviltjakt i dag, så jeg kom ikke til å forstyrre noen.
Kjørte helt i enden av veien (ca 6 km, og UTROLIG glad jeg slapp å sykle denne veine frem og tilbake!). Hadde sett meg ut en grei linje på kartet som jeg kunne følge opp til toppen. Etter ca 50 m så jeg noe som kunne likne en åpning oppover i skogen, og det stemte, her så det ut til å være "noe" fra gammelt av. Ingen traktorvei, men antydning til et tråkk og et ca 2 m breit belte uten trær. Lett å følge. Og plutselig oppdager jeg at den i tillegg er merka med gule bånd! Kjekt:-) Minsta bånda over ei myr, men lett å finne toppen alikavel. Var også oppom Nordre Bølene, 650. På vei ned fant jeg igjen de gule båndene, og kom etterhver til myra hvor jeg hadde "mista" de.
Ganske vått i terrenget, men med litt semi-frossen bakke og gore-tex i støvla var det ikke noe problem.

Godvassflaket (Buskerud > pf100), 1,8 km 40 min 140 hm:
Kjørte litt videre nordover fra Grorud og tok til venstre rett før demningen av Mykle. Nok en bomvei, men denne gangen kunne jeg parkere på utsida da jeg skulle ut i terrenget nesten med en gang. Hadde et kart Siljan Nord i 1:25000, med en inntegnet sti som starter mellom de to hyttene på venstre side av veien ved demingen. Fulgte denne "stien" i noen få titalls meter før den var borte. Og fant den aldri igjen....... gjengrodd og ubrukt.
Tok da retning rett mot toppen, mye skrenter på 1-2 meter her, men et uorganisert hyllesystem gjorde at det var lett å komme seg opp. Ganske bratt i starten før det flatet ut mo toppen. Ikke mye spor av mennesker her, men jommen var det en varde på toppen (ble ikke særlig overraska...). Ca samme vei tilbake.

Tanumkollen (Vestfold > pf100), 2,2 km 30 min 170 hm:
Kjørte bomveien over til Presteseter og videre til Svarstad. Fra FV32 litt nord for Svarstad står det skilt til "Tanum gjestegård", tok av her (først til venstre så med en gang til høyre), kjørte forbi gården og på en liten bakketopp med noen postkasser og søppelkasser, sto det et turskilt med "Tanumåsen, Huldrestien". Parkerte langs veien. Fulgte blåmerka sti helt til toppen. Dvs, etter å ha skrevet meg inn i boka og beskuet utsikten oppdaget jeg at jeg slettes ikke var på toppen. Var noen høydemeter til, opp en liten ur og litt buskas. Sånn, da hadde jeg vært HELT på toppen.