Over skyene skinner sola :) Ballangrudkollen. (16.10.2015)  4

Written by venkekristin

Start point Putthaug (527m)
Ascents Ballangrudsæterhøgda (679m) 16.10.2015

På jakt etter listetopper.. morsor (Morten Vilbo Sørum) er en ivrig samler på Oslo pf lista, jeg på Lunner.
Slike lister har nå gjort at det er større variasjon på mine turer, det blir turer i områder jeg antagelig ikke ville ha gått uten, og er det en liste jeg hvertfall burde ha komplett, er det lista i kommunen jeg selv bor i.

Ballangrudkollen finnes både på Oslo og Lunnerlista og ble et greit valg for tur mot felles mål.
Tåkelaget lå tjukt over Harestua, ikke så mange høydemeterne over i Vestbygda skinte sola, det er ofte litt sånn, fint, det er jo der jeg bor :)

Det var litt grumsete vær underveis før vi kom opp i høyden og ut på turen også.
Fuktigheta og nattefrosten gjorde spillet i naturen nydelig. Nesten så dagen var noe forsovet og våknet opp fra en god natt søvn jo høyere i terrenget vi kom.

Litt rimfrost i skyggen, og fine høstfarger rundt.

Jge har gått mage turer til Svartbekken og flere i området rundt Mylla, men her hadde jeg ikke vært før, litt uttafor "vanlig" turvei, litt trist egentlig for området her med koslige gardsbruk, åpne enger og dyr på beite gjør alt litt mer levende.

Tye sau og så moro å hilse på :)

Ballangrudkollen er ingen utfordrende topp, svak stigning i rolig skog. et lite stykke fra bommen og opp er det god en god gammel kjerrevei som leder oss ut.. er vel også en grei fremkommelighet for biler også nå, antagelig forlenget for enklere å komme opp til noen hytter i kanten der skogen blir litt tettere. Det er en slags sti videre, men den forsvinner litt nå og da. Dyretråkk gjør nok også noe forvirring underveis.

Ikke like vakker naturlig greie på toppen der..

Samme vei tilbake, ned til bilen som sto parkert ved bommen ved Putthaug, ett stykke forbi enden av Mylla langs veien der..

Toppsamlerens privilegium

Written by morsor 28.10.2015 01:24

Fint motto, og belønning for å gå litt motbakker :)