Tur til Nordre Folgfonna (14.10.2015)

Written by BjarteN (Bjarte Nielsen)

Start point Folgefonna Skisenter (1,207m)
Endpoint Folgeefonna Skisenter (1,208m)
Ascents Punkt på Nordre Folgefonna (1,633m) 14.10.2015

Bestemte oss for en kjapp tur til Folgefonna, da det var meldt knallvær disse dagene og veien til skisenteret fremdeles var åpen. Skitrekket var under ombygging så det var litt anleggsarbeid i bunnen. Vi prøvde å holde oss mest mulig ute av veien for å ikke lage dårlig stemning.

Var knallhard skare/is i nedre og midtre del, så turen opp gikk forholdsvis fort. Det som sinket mest var blytungt tau og hel kroppssele for min del. Holdt oss riktignok godt klar av de "kjente" bresprekkene, men man vet jo aldri..

3-4cm lag med puddersnø på topplatået, men det fikk vi ikke mye nytte av. Var oppe på 90 min. med stort sett behagelig tempo og endel små pratepauser. Gikk til det som var plottet inn som toppunkt på ene Gpsen, og sa oss fornøyd med det. Føler ikke stort for hvilken cm2 på en flat som er definert som toppunktet.

Nedkjøringen var ikke så mye å skryte av på grunn av en kombinasjon av føret, og rusten form da dette var sesongens første skitur. Kom greit ned uten å tryne, og sier meg fornøyd med det.