Et lite høstraid i Vestfold (04.10.2015)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Ascents Holtekjæråsen Sydtoppen (50m) 04.10.2015
Pikstein Øst (622m) 04.10.2015
Vestfjellet (634m) 04.10.2015
Skibergfjellet (633m) 04.10.2015

Kommunetoppfoten hadde verket hos samleren et par uker og med utsikter til godt vær var hun ikke til å stoppe. Spesielt etter bommen på Tjømes høyeste og ny innformasjon om høyest i Vestfold var uroen tilstede. Ltt dumt at vi hadde lovet å hente inn en turorienteringspost før elgjakta, men finregning ga oss en mulighet. Opp klokka 7, innhenting av turorienteringspost klokka 8 og ferge Strømstad - Sandefjord klokka 10. Vel i land i Sandefjord ble nesa vendt mot Tjøme.

Holtekjæråsen Syd
Tok av på Brekka veien rett syd for Grimestad. Valgte å svinge til høyre og kom opp i et hytte/boligfelt. Her fant vi en parkeringsplass og fortsatte veien ca 100 meter. Her tok det av en liten sti som vi fulgte til hovedstien. Ingen problem med å finne det som vi oppfattet som toppunktet. Samme vei tilbake. Totaltid ca 10 minutter.
Anne var med

Pikstein
Kjørte til Svarstad og fortsatte mot bomveien til Presteseter. Fortsatte videre mot fylkesgrensa og parkerte på toppen av en bakke ca 500 meter etter Presteseter. Her var det markert en sti på Norgeskart, men ingen sti fantes. Vi la ivei oppover lia i terrenget og det var relativt lettgått til å være i Vestfold. Fant lette varden på 621 meters punktet. Postkasse med bok her. Her gikk det også en tydelig sti nordover så de fleste som kommer hit tar nok en annen vei. enn oss. Fulgte stien til punktet som var markert med 625 meter på kartet. Fant også T-skjorta som markerer kommunetoppen ganske raskt på tilbakeveien. Derfra fulgte vi omtrent samme vei tilbake til bilen. Valgte en ltt mer vestlig rute da det var noen fine åpne myrer å følge der. Totaltid på turen ca 45 minutter.
Anne var med.

Vestfjellet og Skibergfjell
Kjørte til parkeringsplassen syd for Skibergfjell og fulgte den fine stien mot Skibergfjell. Tok av stien ved skiltet mot Vestfjellet. Fin utsikt på toppen. Fortsatt så stien til Skibergfjell og skrev oss inn i boka. Her hadde jo fruen vært før, men altså ikke på Vesfjellet. Tibake fulgte vi stien hele veien. Totaltid ca 55 minutter.