Blåtindene (10.10.2015)  5

Blåtindane midtre (1,071m) 10.10.2015
Blåtindane nordre (1,023m) 10.10.2015
Venåsdalstinden (1,211m) 10.10.2015

Etter å ha sett på Blåtindene i 28 år på kjøreturer langs Tresfjorden, var endelig dagen kommet til et besøk til disse flotte tindene.

Kjørte til Daugstadsetra, der fin sti til Stavvatnet starter. På vegen dit måtte blikket stadig heves mot venstre for å beundre den fantastiske eggen mellom Trolltinden og Svartevasstinden. Litt før Stavvatnet skrådde jeg mot venstre, og kom greit opp til Venåsskaret. En god del slitsomt kratt, mest langt oppe i lia. Hadde sett meg ut en bedre plass for nedturen på veg bortover stien (renne litt lenger mot Svartevasstinden), benyttet denne rennen på returen.

Etter nøyaktig to timer sto jeg på den nordligste av Blåtindene. Videre enkelt over midtre og bort til den høyeste av toppene. Lang pause i det varme fine høstværet der. Samme rute tilbake til Venåsskaret, og videre oppover ryggen til krysset mellom Svartevasstinden og Prosten (Venåsdalstind).

Artig å kikke på denne luftige eggen igjen, 25 år siden sist jeg var der. Da gikk jeg hele ryggen fra Trolltinden via Svartevasstinden til Prosten. En fantastisk ryggtravers som kan måle seg med det meste! I dag hadde jeg ikke tid til å bestige flere av toppene (startet ikke på Daugstadsetra før 1215, så mørket ville ha innhentet meg). Men artig å ta denne fantastiske ryggtraversen i ettersyn igjen :-)

Som nevnt over gikk returen ned i dalen en renne litt lenger nord. Her kom jeg meg ned i dalen helt uten kratt. Tilbake til bilen på Daugstadsetra etter seks timer på tur.