Nostalgisk gjensyn med Varaldsøy (12.10.2015)  4

Written by Stigun GSM

Start point Øvsthus Fjellgardane (249m)
Endpoint Øvsthus Fjellgardane (249m)
Ascents Øyefjellet (600m) 12.10.2015
Dagens tur ble et skikkelig spontanraid. Så at jeg klarte å flexe meg noen timer fri, og at ferge til Varaldsøy gikk fra Gjermundshamn kl 1125. 5 minutter etter at jeg bestemte meg var jeg i bilen(og fjellsko og ferdig pakket sekk har man jo i beredskap..), man er jo simpelthen nødt til å benytte seg av fineværet på Vestlandet denne høsten, som bare varer, og varer og varer...Jeg nådde fergen, og satset på å rekke ferge tilbake fra Varaldsøy kl 14. Da måtte jeg være rask og effektiv.. Varaldsøy har en spesiell betydning for meg og mine søsken. Vår farfar var lærer her i mange år, og Varaldsøy var selve "besteforeldreparadiset" hvor vi var på besøk mange ganger. Som gutt husker jeg engang vi gikk til Fjellgardane; det var langt..Hadde, som så mange ganger før, lest Knut Sverres alltid grundige turbeskrivelse, men hadde oppfattet at han og Astrid hadde brukt 70 minutter på turen totalt. Der hadde jeg blingset litt; det var tiden opp.. Jeg måtte således legge opp til et friskt tempo fra starten av. Godt merket kjerrevei først, siden T-merket skogssti.
Magisk lys over Rosendalsalpane fra Øyefjell

Jeg var oppe på toppen etter en knapp time, tok nødtørftige bilder og startet så på returen etter få minutters opphold på toppen. Matpakke spiste jeg gående nedover.
Utsikt sørvestover Hardangerfjorden
Majestetiske Ulvenosa og Geitadalstind ruver i bakgrunnen, Tverrfjellet foran

Jeg innså etter hvert at jeg ville klare 14-fergen med god margin, og hadde tid til å slå av en prat med en bonde på Øvsthus. Han husket godt min farfar, og det var kjekt å høre han uttale at han hadde vært en populær lærer i mange år. Jeg ankom fergeleiet 5 minutter før fergen la til kai, og kom også i prat med den hyggelige damen i butikken på kaien. Da hun hørte om mitt opphav ble jeg budt på kaffe, men fergeavgang var såpass nær at jeg takket høflig nei; hyggelig var det okkesom. Litt over kl. 16 var jeg tilbake i Bergen, etter det som må sies å være et lynraid til en 500pf topp i Kvinnherad; en trivelig dag på alle måter hadde det uansett vært.

Takk

Written by Stigun 13.10.2015 13:13

for oppmuntrende kommentar! Ja, bare 4 igjen, og ikke nok med det; min neste bestigning blir mitt 500.fjell! Kredit til Deg for at du tipset meg om listen Hordaland pf500, som inneholder så mange flotte turer!

Fin dag!

Written by knutsverre 12.10.2015 23:15

Effektiv utnyttelse av dagen og godværet, Stig. Bare 4 topper igjen på Hordaland PF > 500m listen nå!