134 Vestre Slidre: Første og siste (?) i 2015 med Ole-Petter (11.10.2015)  4

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Nordside av Flyvatn (900m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Sørøst for Blåkampen (1,646m) 11.10.2015
Gråkampen (1,594m) 11.10.2015

Turfølge: Olepetter (Ole-Petter Andersen)

Det er høst i lavlandet men vinteren har for lengst meldt seg i høyfjellet. Allerede i slutten av august møtte vi snøen på Rondslottet. Dagens mål ble høyeste punkt i Vestre Slidre og vi regnet med hvitt øverst. Dette viste seg å stemme.

Ole-Petter Andersen fra Valdres var turfølge idag. Han var også med på min første kommunetopp i 2015, nemlig den fantastisk fine skituren til Spåtind. Gjorde en forandring i siste liten da vi oppdaga merket sti noe tidligere enn Larsgarden. Parkerte her ved siden av en annen bil og gikk på sti i starten. Etterhvert kun blåmerking men veldig kurant underlag. Noe stein ble det før vi kom fram til Gråkampen som var et sjekkpunkt vel 1.5 km før destinasjonen. Fra 1500 moh hadde nysnøen ikke smeltet og 5-10 cm lå på bakken. Helt uproblematisk men det var minusgrader her.

Ole-Petter travet først (takk for det!) da han hadde medbragte staver. Det var andre fotspor også, vi mistenker Morten Helgesen som skulle ta ned kassa. Tåka var sjenerende i høyden og utsikten ble borte. Etter en brødskive hver gikk vi raskere tilbake og kunne skue utover Flyvatn og de flotte høstfargene overalt i fjellet.