Tour de Øyerfjell (28.05.2011)

Written by Mayhassen (Øyvind Mathiassen) GSM

Sjøsæterfjellet (1,049m) 28.05.2011
Skinnfjellet (1,050m) 28.05.2011
Storhaugen (1,033m) 28.05.2011

En tur i morgentåke, sol og regn samt vind over tregrensa hele dagen.
Rolig opp på Nevelfjellet, Reinsfjellet, Hitfjellet og Sjøsæterfjellet. Brukte bilen for å komme til utgangspunkter etter "korteste vei"-prinsipp.
Videre mot Storhaugen var ikke veinettet komplett, slik at jeg måtte nedenom Lågen en tur før jeg kom opp på fjellet igjen - med en gledelig ekstra bom (kan kjøre langt østover mot Birkebeinerveien for å komme videre nordover som et alternativ)

Opp igjen til Storhaugen - en kort joggings t/r - så videre til Våsjøen og opp på Skinnfjellet.
Ned fra fjellet fant jeg fin sti over myra sør for fjellet ned mot hyttene (ikke markert på kart).
Oppe ved toppen tråkket jeg nesten på ett hoggormpar som hadde seg litt i sola. Hyggelig.

Han og hun

Videre inn til Uksbåsen, her var det brått slutt kjørbar vei - litt lenger ut enn forventet tatt kartet i betrakning. Jeg tok med meg sykkelen, men den også måtte trilles flere steder innover.
En liten tur bortom Goppolfjellet før videre inn til Tauteren. Herfra er det merket traktorvei inn til Hallandshytta, men dette er i beste fall to parallelle stier.

Drøyt innover til Eldåhøgda - god tid til å prøve og finne unnskyldninger for å ikke gå bortom Lyngkampen. Været ble stadig dårligere, blåste jevnt og nedbøren var kommet - en dårlig kombinasjon med tynne klær.
Noen timer senere kom jeg lettere nedkjølt frem til Steinhytta og søkte ly i noen minutter for å prøve å få opp kroppstemperaturen igjen.

Hele turen hadde vært rolig gange eller lett jogg opp og ned på topper, helt til nå. Jeg jogget opp til lyngkampen, men slet alikevel med å holde varmen. Fikk overbevist meg at det er dette som er deilig - å tvinge seg ut, presse seg litt lenger og oppleve dårlig vær. Med godt humør vendte jeg nesen mot vinden og begynte på de resterende 12km til bilen.

Det hører med til historien at det ble mye bedre enn forventet. Så fort jeg kom meg litt lenger ned i terrenget fikk jeg le av vinden i bjørkeskogen og varmen kom fort tilbake, men jammen var det godt å sette på setevarmer etc. når jeg kom til bilen. Denne siste rundturen ble på 43km og var hovedturen i dag.

I løpet av hele dagen ble 62,6km tilbakelagt på 9t20min (effektiv gå/jogge/sykle-tid). 1700hm ble forsert og snittfarten var 6,7km/t. Ca 4t total bilkjøring t/r heimen.