Ulvenfjellet og Åsen i Os (27.05.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Ulvenfjellet (316m) 27.05.2011 18:45
Åsen (181m) 27.05.2011 21:05

Ulvenfjellet og Åsen i Os

Ulvenfjellet
Astrid og jeg startet fra Rolls Royce fabrikken på Skeismyrane SV for Ulven Militærleir. Informasjonskilt ved enden av en stor parkeringsplass. Fulgte veg og senere traktorveg nordover i terrenget. Vegen går etterhvert over i en tilgrodd traktorveg som går oppover fjellet i NØ retning til vel 200 moh før den svinger 180 mot vest. Før denne U-svingen gikk vi feil. Vi tok av mot venstre fra skogsveien og fulgte en sti mer direkte mot toppen. Men stien forsvant ganske fort over i ingenting, og vi måtte fortsette uten tydelig sti til toppen etter GPS koordinatene. "Toppen" ligger midt inne i et skogholt uten særlig utsikt, og er markert av en stein med en rusten jernstang på. Turkassse like ved. GPS 6678870 0300912.
På nedturen tullet vi enda verre! Vi fulgte først en merket sti i riktig retning, men denne dreide etterhvert mer mot SV enn der vi hadde kommet opp. Vi valgte derfor pånytt å følge en slags sti i skogen i riktig retning. Men stien skulle vise seg å være en hjortesti som bar nedover en meget bratt skråning i ulendt terreng! Men vi kom da helskinnet ned til der vi hadde gått opp, selv om turen langt fra ble som planlagt. Med på kjøpet fikk vi adskillige skogflått som tydeligvis foretrakk oss fremfor hjorten i området. Vi brukte ca. 2 timer på denne korte, men strabasiøse turen.

Astrid ved Toppsteinen på Ulvenfjellet

Åsen
Fra Ulven gikk turen videre til den skogskledde, lille toppen som med rette bærer navnet Åsen.
På Syfteland tok vi en sidevei innover mot høyre (NØ) i retning mot Gåssand. Vi kjørte inn nærmest mulig til toppen, og forsøkte på to forskjellige steder å komme oss direkte oppover mot åsryggen, men skogen var for tett og ugjennomtrengelig. Så kjørte vi til NØ enden av åsen, fant en liten sidevei mot høyre opp til et hus og en påbegynt skogsveg. Ved enden av denne skogsveien fant vi en utydelig sti som skulle vise seg å føre frem til toppen. Stien var i seg selv relativt tydelig, men stedvis fullstendig overgrodd av einerkratt og granskog. Masse trevelt ga skogen preg av gammel urskog. "Toppen" består av en liten stein (GPS 6684601 0304889) med sterkt begrenset utsikt. Noen hadde satt opp en gapahuk like sør for toppen. Etter tre turer til slike skogskledde småtopper i Os uten utsikt, men med rikelig hjort og flått begynner vi å bli grundig lei denne kategorien, og ser frem mot høyere mål!

På vei gjennom "urskogen" mot Åsen i Os
Den tilgrodde stien mot Åsen starter ved enden av denne skogsveien