Hestskotravers i Vistdal. (11.10.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Gauprøra (20m)
Endpoint Vistdal (10m)
Sandnebba (846m) 11.10.2015
Stornebba (718m) 11.10.2015
Nord for Stornebba (587m) 11.10.2015

- Berg og dalbane rundt Vasslibotnen.

På veg opp Gauprørnebba.

Vi satte igjen en sykkel i Vistdal, der veien går opp til Øvregårdsetra, før vi kjørte ut til Gauprør. Parkerte på ei lomme rett før brua som fører inn i gardstunet.

Bratt ned til Vistdal langs ryggen mellom Sandnebba og Stornebba.

Etter beskrivelse fra boka "Til topps i Nesset" av Hilde Toven fant vi etterhvert den gamle seterstien mot Gauprørsetra. Den er ikke like tydelig hele veien, men vi klarte stort sett å holde den opp den bratte og konsentrerte stigninga til setra. Rett før setra fikk vi sola rett i mot på det som så ut til å bli nok en knallfin høstdag.
Etter ei lita pause fulgte vi ei åpning på skrå opp lia nord for setra. Her førte god sauesti oss helt ut på pynten av Gauprørnebba. Turen gikk videre, delvis på sauetråkk, langs ryggen og ut på Ernesnebba. Her var det fantastisk utsikt mot Eidsvåg, Prestneset, Bugge og Eresfjorden. Ei god matpause før vi fortsatte via Blåfjellet og over Rundhaugen.
(Etter å ha studert kart og terreng er Rundhaugen absolutt en kandidat til PF100. Venter på nye høydedata for endelig verifisering).
Bratt og tungt opp på Kaldberget, som blei turens høyeste punkt. Et skydekke hadde lagt seg over området, men været var fortsatt rolig og fint.
Videre gikk turen ned vestryggen og over Sandnebba og Stornebba på stadig bedre sti. Etterhvert svimlende utsikt ned i Vistdal. Fra Øvregardsetra fulgte vi traktorveien til bygds.
Etter en kjapp sykkeltur ut til Gauprør, hadde vi bil for hjemturen.