Nakkefjellet (10.10.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Ellingsetersetra (175m)
Ascents Blåfjellet (694m) 10.10.2015
Grøtfjellet (737m) 10.10.2015
Tverrfjellet (664m) 10.10.2015

- Ryggtravers i sommerlig høstvær.

Da vi var på Blåskjerdingen tidligere i uka så vi ned på Nakkefjellet. Det så ut som det kunne være en fin travers, fra skaret sør for Tverrfjellet og utover til Grøtfjellet. Lørdagen kom med nydelig høstvær, og dermed satte vi kursen for Nakkedalen ved Fiksdal.

Nakkefjelltraversen sett fra Blåskjerdingen.

Parkerte der en traktorvei går inn ved Botnavatnet, like ved Ellingsetersetra. Det går merka sti opp skaret her. Vel oppe i skaret runda vi opp ryggen mot høyre. Fant en ganske bra sti opp her og over Tverrfjellet. Stien var litt mer diffus her og der videre mot Blåfjellet. Veien videre mot Grøtfjellet var for en stor grad stilaus, men vi traff på sauetråkk i perioder. Et skydekke la seg over området, og kombinert med vind gjorde det sitt til at oppholdet på Grøtfjellvarden ikke blei av det lange slaget.
Vi satte kursen søraustover mot Trolldalen. Det var lettgåtte partier, og litt mer tuete partier. Vanskelig å finne tråkk eller stier i den retningen vi ville, men sola kom fram igjen og det blei varmt og godt nedover lia. Før skoggrensa kom vi ned i store myrdrag som vi fulgte ned mot Trolldalselva. En sti, Trollstien, forbinder traktorveiene på hver side av elva. Elva krysses på Trollbrua. Vi fulgte Trollstien og kom inn på traktorveien tilbake til utgangspunktet. Trollstien så ut til å være en populær rundtur med utgangspunkt i Fiksdal.