Urdadalsryggen (10.10.2015)

Store Urdadalstinden (2,116m) 10.10.2015
Nord for Store Urdadalstinden (2,115m) 10.10.2015
Vesle Urdadalstinden (2,010m) 10.10.2015
Yr.no meldte hel sol hele dagen, men sånn ble det ikke. Vi gikk i fra Spiterstulen så snart dagslyset tillot det og sto ved foten av Store Urdadalstind 2 timer senere.
Vi kom ikke mange meterne oppover ryggen før snø, is og rim gjorde hvert skritt til en liten utfordring.
Etter hvert kom vi oss opp til Store. Her ble det en liten pause før turen gikk videre til Midtre.
Dagen hadde begynt med sol og utsikt, dette endret seg etter hvert til nedbør i form av snø og dårlig sikt. I solsiden på ryggen var rim og en del snø smeltet så det var lettere å ta seg frem men da det snødde mer og mer ble denne lille fordelen etter hvert borte.
Vi brukte en del tid etter Midtre på å finne riktig vei ned i skaret før det bratte partiet opp til toppen sør for Midtre.
Mye snø gjorde at det som sannsynligvis er et godt synlig tråkk nå delvis var borte. Snøen gjorde det heller ikke lettere å ta seg frem, noen steder var det is og snø andre steder kram og våt snø, alt i alt så ble det en spennende tur på glatt underlag.
Vel nede i skaret kunne vi konstatere at veien videre er opp en norvendt side dekket av snø, is og rim.
Vi valgte renna litt til høyre for midten av bildet.
Noe annet en bruk av tau og sikringsmidler ble ikke vurdert. Standplass ble etablert og vi klatret opp en renne med en del snø og is men også med gode tak. Sikkert helt greit uten sikring med tørt fjell men i dag ble kiler og kammer tatt i bruk.
Dagens siste topp med sola som forsvinner i bakgrunnen.

Vi plukket med de to siste toppen og den lange returen til Spiterstulen var i gang. En fin avslutning på årets sesong i lyset av hodelykter.

Missing title

Written by Kjetil 12.10.2015 12:04

Lang og fin tur. Det var siste helg med åpent på Spiterstulen og nesten ingen på tur så vi fikk muligheten til å være helt for oss selv, traff ingen andre den dagen.

Missing title

Written by hmsv1 12.10.2015 10:34

Ser ut som om turen var litt spennende på det glatte føret! Brukte dere stegjern og isøks i tillegg til tau/sikringsmidler? Hvor lang tid brukte dere på hele turen fra Spiterstulen?

Sv:

Written by Kjetil 12.10.2015 11:12

Ja, det ble en relativt krevende tur på det føret. Det var værst på nordsidene der det lå en del snø mellom steinene. Vi hadde med stegjern. Fikk ikke brukt de på eggen men de var gode å ha når vi gikk ned til Urdadalen på noen lange snøfelt, da gikk høydemeterne unna :-)

Hadde med et 30-meters tau, noen kiler og noen kammer.

Vi brukte 18 timer på turen. Vi hadde nok brukt en 4 til 5 timer mindre om turfølget var litt mer vandt med småklyving og ur + at vi kom bort fra hverandre på vei ned fra eggen, noe som førte til en del venting.