Kommunetoppen i Vestre Slidre med Morten Sørum (11.10.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Sørøst for Blåkampen (1,646m) 11.10.2015
Gråkampen (1,594m) 11.10.2015
Visits of other PBEs Gråkampen - sti fra øst (900m) 11.10.2015
Gråkampen p-lomme (900m) 11.10.2015

morsor (Morten Vilbo Sørum) ville på kommunetopptur i Valdres, om jeg blei med, så da ble det tur i dag. Møttes på Aurdal, og kjørte Vaset og Panoramaveien, og tok av ved Nøsen. Etter hvert ble vi oppmerksomme på et skilt om "turmål", og Morten var ikke den som på død og liv skulle holde på planene sine, så vi parkerte her, og satset på fin sti opp. Og det var det!

Etter hvert vestover og oppover Bukonefjellet, mens praten gikk livlig om kommunetopper og turplaner og pf og lister og alt slikt. Morten er en dedikert samler, han også! Snart kom vi opp i tåka, og snøen dukket opp på ca 1500 moh, og før vi visste ordet av det var vi jammen oppe på Gråkampen. Videre i 5-10 cm våt snø i en del ur, og farten gikk betraktelig ned. Stavene mine var til god nytte nå.

I motbakkene opp til kommunetoppen, så vi ferske fotspor etter en som hadde gått ned, sikkert mortenh (Morten Helgesen), som jeg visste hadde vært og tatt ned DNT-kassa her i dag. Det stemte! Oppe ved vardene var det ingen rød kasse igjen å skrive seg inn i for Morten S, som ble litt skuffet over det. :)

Ca 2,5 t hadde vi brukt opp. Det ble en kort matpause på toppen i tåka, før vi fulgte noenlunde samme trase ned igjen.

Drikkepause før vi for alvor gikk inn i tåka.
Årets andre besøk på kommunetoppen i Vestre Slidre, og heller ikke nå fikk jeg skrevet meg inn i kassa, da den var tatt ned. :)