Sportsklatring på Malta og Gozo (04.10.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Sport climbing
Visits of other PBEs Mosta Valley klatrefelt (30m) 04.10.2015
Mosta Valley parkering NØ (30m) 04.10.2015
Victoria Lines klatrefelt (60m) 04.10.2015
Wied Babu klatrefelt (55m) 06.10.2015
Wied Babu parkering (80m) 06.10.2015
Mosta Valley parkering SV (85m) 08.10.2015

Høstferieuken skulle tilbringes på Malta der Stian og jeg skulle få klatret litt sport på tampen av klatresesongen mens damene skulle oppsøke strender med soling og bading. I tillegg var det gode muligheter for sight-seeing og nasjonstopptur.

Vi ankom med rutefly fra Gardermoen via Frankfurt til Malta International lørdag midt på dagen. Forhåndsbestilt leiebil ble hentet på flyplassen. Malta er kjent for lave leiebilpriser (vi betalte 130€ for en Skoda stasjonsvogn i en uke) men de likte svært dårlig at jeg hadde egen leiebilforsikring (noe de ville selge oss for 150€)...

Vi hadde hotell i byen Bugibba som ligger i St. Paul's Bay. Dette var en super beliggenhet for oss og byen er stor nok til at utvalget av restauranter for middag er helt OK. Uansett er det korte avstander på Malta.

Søndag startet vi litt forsiktig med 6 ruter i Victoria Lines og Mosta Valley med grader fra 5a opp til 6a. På det første cragget kom vi i snakk med en lokal klatreguide/instruktør som hadde oppstart for en uke med klatring for 5-6 turister. Trivelig kar som gav oss gode råd om områdene. Litt senere på dagen kom vi i snakk med en kar som drev med rebolting av noen overhengende ruter i en hule. Det viste seg å være en av forfatterene av klatreguiden. Også han var meget hyggelig og kom med gode tips til ruter på nivå 5/6. Senere samme uke så jeg på FB at han hadde sendt en 8a-rute, så de lokale klatrerene holder høyt nivå.

Mandag var vi på Gozo og klatret 4 ruter i sola (Lang dag på Gozo). En av de andre forfatterene av klatreguiden bor på Gozo og det finnes veldig mye fin klatring som stadig utvikles her.

Tirsdag fant vi oss en fin og frodig dal på sørsiden av Malta. Vi ankom parkeringen omtrent samtidig med et par andre leiebiler som viste seg å inneholde 3 norske og 3 tyske klatrere. Liten verden... :-) Denne dagen gjorde vi 4 ruter med grad 5b/5c. Et par av dem virket stivt gradert, og spesielt den ene hadde første bolt for langt oppe med stor fare for skade ved fall før klipping av tau. Stian valgte klokelig å ta denne på topptau. Jeg siklet fælt på en 6a+ rute som så fin ut, men den ble ikke ledig før vi kalte det en dag.

Onsdag dro vi tilbake til samme sted som dagen før for en ettermiddagsøkt. De 6 vi møtte dagen før var der også i dag, noe som vel forteller at dette er et flott felt. Stian var hissig på å prøve ut flertaulengdere så det var prioritert i dag. Nede ved innsteget traff vi et par som drev og lette etter fine sportsruter. De hadde fått tak i en gammel trad-guide som var lite oppdatert, så de var veldig fornøyd med å få se litt i sportsguiden. Etter at vi hadde gjort unna klatringen (Toppen av Malta) og tatt to lange rappeller ned ispedd litt usikret smyging nedover fjellsiden var det dessverre for mørkt til å prøve 6a+ ruten "min".

Torsdag var den fineste dagen i forhold til sol så damene ville ha en heldag på Golden Bay i nordvest-enden av Malta. Stian og jeg tilbrakte derimot dagen med klatring i Mosta Valley. Vi fikk justert oss opp på 6-tallet fra starten av denne dagen og gjorde unna totalt 6 ruter opp til 6a+. En fin dag der vi hele tiden kunne flytte oss etter sola slik at vi hadde skygge. Medbrakt mat fra en Italiensk supermarcado var kanskje ukas beste lunch! For dere som synes 6a+ virker for lett er det dessverre der styrke- vs. vekt-ratioen ligger for øyeblikket.. Sportsklatring på høyere grader innebærer stort sett tunge flytt i overheng der det er styrke mer enn teknikk som kreves. Kanskje ratioen kan forbedres til neste sportsklatretur...? ;-)

Fredag ble tilbrakt i Valletta (Malta) og lørdag reiste vi hjem for å skru på varmepumpa i huset for vinteren. Innlevering av leiebilen hadde vi gått og fryktet litt pga. reaksjonen på at vi ikke ville kjøpe svindyr ekstraforsikring, men det gikk tilsynelatende helt fint. Da vi fyllte opp bensintanken lørdag morgen klarte en av de ansatte på bensinstasjonen å kjøre på bilen vår (vi sto helt i ro!) men det ble heldigvis ingen synlige skader... Puh!

En uke i behagelig varme (norsk sommer +) med mye flott sportsklatring var over. Sandstein var uvant underlag og friksjonen varierte mye fra meget god til nesten sleipt fjell. Gjennomgående var det mye skarpe kanter som slet hardt på spesielt mine fingre (Stian klarte seg bedre), noe rutenavn som "Finger Eater" skulle vise. Fall var heller ikke ønskelig da det fort ble mye oppskrapte kroppsdeler.

Totalt sett kan jeg absolutt anbefale Malta som en fin kombi-destinasjon for klatring og andre aktiviteter på høsten!