Kommunetoppen i Tolga - Elgspiggen fra Øversjødalen, Bekkeli (08.10.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Elgspiggen (1,604m) 08.10.2015

Fra Øversjødalen, opp i hyttefelt, ovom Orvtjønna, så langt jeg kom med bilen. Plutselig var veien nesten ufremkommelig, men jeg så at det stod en liten bil lengre opp. Det skulle vise seg å være elgpost. Jeg fikk litt voksenkjeft fordi jeg hadde kjørt på vei jeg visstnok ikke skulle kjøre på, før jeg parkerte og tok frem sykkelen. Syklet på kjerrevei/sti nesten 4 km innover. Oppover gikk det knapt fortere enn å gå, men ned var det deilig. Krysset Heggeråa på bro ved Heggeråsetra først og siden tilbake på stein. Parkerte sykkelen ved kampestein, og fortsatte langs T-merket og vardet sti til sør for Gråhøgda. Derfra rett mot toppen, som lå i tykk tåke. Det ble en seig oppstigning i kraftig motvind nesten helt opp, og på glatt snødekt urd. Oppover skulle vise seg å være lettere enn nedover, da faren for å snuble/gli var svært stor.
På toppen var det heller dårlig sikt og kun vær til noen kjappe bilder. Ned samme vei. deilig med sykkel på slutten.