Fanaråken med smaken av vinter - 2K nr 63 (19.09.2015)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Helgedalen P-lomme (930m)
Ascents Fannaråken (2,068m) 19.09.2015
Visits of other PBEs Fannaråkhytta (2,068m) 19.09.2015 11:55
Helgedalen p-lomme (930m) 19.09.2015 11:55
Turtagrø Hotell (883m) 19.09.2015 11:55

Opprinnelig var turen planlagt til Trollsteinhøe-toppene med utgangspunkt fra Veodalen, så derfor var overnatting valgt på Kvila turistheim, Garmo. Var forøvrig siste åpningsnatt for de stengte for vinteren. Værmeldingen for Trollsteinhøe-området var dog ikke særlig positivt med særdeles mye vind. Yr meldte derimot vesentlig mindre vind lenger vest, dog uttrykt for noe nedbør, men jeg tenkte litt nedbør er ok, og Fanaråken manglet jeg jo. Så dermed bar det over Sognefjellet mot Turtagrø. Ble imidlertid ganske så skeptisk etter Sognefjellshytta, hvor det tetnet til og regnet ganske mye - og svært liten sikt. Men med to ivrige hunder bak i bilen var det bare å satse på at været lettet utover dagen.
Tok av veien krapt til venstre mot Helgedalen ca 4-500 m før Turagrø, noen hunder meter til en bom ved ei seter, og parkerte der (Helgedalen p-lomme). Regnet hadde stoppet og det så slett ikke værst ut. I marsj kl 11.55 langs veien oppover Helgedalen. Riktig lettgått oppover dalen, men tok det pent og rolig - mens hundene (to Jack Russel terriere) var ut og inn av skogen og riktig så fornøyd.
Ca 12.30 tok av fra veien bratt oppover på merket sti mot Ekrehytta på 1210 moh.
Fylte her flasker i elva og stoppet litt ved hytta, før jeg tok til venstre oppover lia og gjenfant stien. En liten matpause i bratta på 1380moh. Tar fort høydemeter her og lettgått med god sti og tillagde trappetrinn. Hundene fant etter hvert noe snøflak som var morsomme å ake på. Dog liten sikt opp eller ned. Fikk noen glimt av toppen og dalen, men stort sett maks 50-100m sikt, dog ingen nedbør foreløpig. Fra ca 1600moh ble det litt lett snø i lufta og fra ca 1760moh lå det nysnø på bakken (1760 moh kl 13.40). Etter hvert økte vinden på, og jeg skjønte at her var det bare å komme seg opp og ned og ned på kortest mulig tid. Fikk dog glimt av sol og flere hundre meter sikt mot toppen på det slake snørike partiet likke før toppen (i ca 30 sek). På toppen ca 14.50. Ved toppstolpen blåste det så kraftig (og snødde) at jeg nærmest måtte holde meg fast og null sikt dessverre. Et par kjappe bilder og deretter finne le bak en av hyttene for skift til tørt og litt mat. Ble ikke flere minutter enn nødvendig på toppen, og nedover gikk det jevt og stoppet ikke før jeg kom ved veien igjen kl 16.15. Da var det på tide med litt mat i skrotten. Fikk litt sikt mot dalen og toppen på vei nedover, men kun i korte glimt. Var definitivt ikke dagen for å nyte utsikten. Siste halvtimen nedover dalen mot bilen kom regnet litt kraftigere og jeg var gjennomvåt ved ankomst bilen kl 16.55 - nøyaktig 5t etter starten. På hjemturen over Sognefjellet klarnet det godt opp og jeg så frem til en fin dag på Kvitingskjølen dagen etter.