Dagen før Dagen - Gondoltur til Le Brevent (09.07.2004)

Written by Stigun GSM

Ascents Le Brévent (2,525m) 09.07.2004

Etter "lang dags tur mot natt" til Aiguille du Tour dagen før passet det bra med avslapningsdag i dag; selvsagt i høyden, dagen før meteorologene endelig hadde meldt noe som kunne ligne et værvindu som kunne tillate et forsøk på å bestige "Den Hvite Dame" - Europas Hvite Dronning - Mont Blanc. Og i morgen var i praksis siste mulighet før vår drøye uke i Chamonix var til endes. Været var som det hadde vært da vi for 2 dager siden var på Aiguille du Midi, grått og trist og "nærsynt", kun et par korte glimt i retning de 2 neste dagers destinasjon, men kunne bare ane massivet, selve toppen fikk vi ikke sett. Gondolbanen brakte oss raskt opp til Le Brevent på motsatt side av Chamonixdalføret i forhold til Aiguille du Midi og Mont Blanc-massivet, og her ble vi sittende på topprestauranten og slo i hel noen timer i tynn luft med leskelige drikker og løst prat; ikke det verste vi kunne finne på en slik mistrøstig dag dagen før Eventyret skulle, og måtte; starte. Vi måtte selvsagt avlegge toppunktet en høflighetsvisitt; det var raskt gjort, før det bar ned igjen til Chamonix og tidlig køyetid, i morgen skulle vi VELDIG tidlig opp!