Valletta (Malta) (09.10.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Visits of other PBEs Valletta 09.10.2015

Siste heldag av en nydelig høstferieuke på Malta ble tilbrakt i hovedstaden Valletta.

Kjipt å stå innerst her hvis man f.eks. skal rekke flyet hjem..

Byen er (nesten) bilfri noe som medfører en viss form for parkeringskaos utenfor bymurene. Parkeringen er regulert på et vis men det er lite oppmerking og ingen betaling. Utstrakt bruk av dobbeltparkering og innparkering av andre biler ble observert men vi fikk lirket oss inntil en mur langs en veg.

Snor-rett hovedgate rett gjennom byen.

Hovedporten inn til byen leder oss rett inn på hovedgaten som går tvers gjennom byen. Her er det mange butikker, kafeer og severdigheter. Vi tok en sight-seeing runde i byen der hovedattraksjonen kanskje er den store katedralen (St. John's Co-Cathedral) med sine overdådige utsmykninger.

Hovedskipet i St. John's Co-Cathedral ("Co" fordi hovedkatedralen ligger i den gamle hovedstaden Rabat).

Mens den mest heftige shoppingen foregikk passet det godt med en lang pause på den store uteserveringen til Caffe Cordina.

Valletta er absolutt verdt et besøk når man er på Malta. Ulikt de andre byene på øya har det her foregått byplanlegging ala Cicignon med rette gater.