Haute Route med forviklinger (16.03.1986)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Aiguilles des Grands Montets (3,295m) 16.03.1986
Klein Matterhorn (3,883m) 16.03.1986
Testa Grigia (3,479m) 16.03.1986
Visits of other PBEs Cabane Des Dix (2,928m) 16.03.1986
Cabane Des Vignettes (3,160m) 16.03.1986
Cabane Du Trient (3,170m) 16.03.1986
Refuge D'Argentière (2,771m) 16.03.1986

En lykkelig studentgjeng på Interrail, med tog fra Trondheim via Storlien Stocholm til Paris. Der ble det litt sighseeing og middag før nattog videre der noen dro til Les Calacues for å klatre klippe mens vi drog til Chamonix for å gå Haute Route. Lite bevandret med fransk kultur antok vi middaggen skulle være ferdig i god til til nattoget. Men den gang ei. Husker ikke om vi fikk i oss deserten før vi måtte løpe (omtrent fra regningen) vi hadde litt bedre tid en de andre til toget og rakk det så vidt, de andre fikk en strafferunde...
Vel fremme i Chamonix var det å proviantere og komme seg til Argentiere og ta gondolbanen opp og skli ned til Refuge Argentiere. Mao kort skietappe første dag i fantastiske omgivelser. Var ikke akkurat DNT komfort på hyttene her med peiskos etc. Her var det bare sovebinge og omtrent like mange kuldegrader inne som ute slik jeg minnes. Super tur dagen etter over to pass til Tient hytta som var noget bedre med god matservering. Spennende skikjøring herfra og vestover ned en megt bratt flanke mot breen og så svinge nordover gjennom passet og super telemarkjøring ned val d´Arpette. Ny overnatting her nede med Ostefondu til middag. (When in Sweitz do as the swiss.). Buss neste dag som gikk da vi spiste frokost, hotelverten hadde informert oss feil om busstidene, og da ble stemningen noe laber for her gikk ikke bussene ofte og studentbudsjettet var nå en gang det det var. Vi kom oss til Verbier på et eller annet vis, valgte det nordlige alternativet til Haute Route pga mye snø og dermed større skredfare på sydlig alternativ mot Bourg Sant Pierre. Overnatting igjen på et loft i Verbier og heis opp tidlig dagen etter med tur mot øst Rosablanche og en ubetjent hytte (Annleggshytte) i nordenden av Lac Dix. Her ble vi liggende værfast i neste dag i et skikkelig snøvær. Det var myntpåkast for strøm og varme og etterhvert gikk vi tom for mynt så da ble det både mørkt og kaldt. Hadde heler ikke planlagt med dette for proviantering så vi spedde på med noe uforståelig grønnt i en pose vi fant i skapet som kunne kokes. Vel vi lever enda, og litt mettere ble vi. Dagen etter var det strålende vær men mye nysnø så vi tok sjangsen og gikk med skredsnorer og lang avstand langs Lac Dix til Cabane Dix for overnatting. Variabelt vær dagen etter med ikke bra nok til at vi gikk over Pigne de Arolla, men heller nord for denne mot Arolla og senere opp breed til Cabane Vignette for overnatting. Der var det brått slutt på godvær og vi bestemte oss dagen etter for å returnere til Arolla og ta buss/tog til Zermatt. Her startet dagen fint og vi kjøpte dagsheiskort for å stå telemark i bakkene. Været frisknet på og på Klein Matterhorn stasjonen blåste det en del. Are hadde mistet sitt heiskort og måtte kjøpe nytt. Derfra var det en tur på breen og opp igjen før vi prøvde ny nedfart i litt dårlig sikt. Nå viste det seg at vi hadde tatt litt feil retning og havnet til slutt i Cervinia. Her jalt ikke heiskortet så vi måtte kjøpe nytt for å komme oss opp igjen. Vel oppe var været blitt så dårlig at heisene var stengt og vi måtte bare komme oss ned til Zermnatt igjen. Et bedrøvelig utbytte av 2-3 heiskortinnkjøp på en dag. Men vi var alle enige om at vi hadde hatt en flott førpåskeferie tross alt.