Stranda: Flosteinnibba og Overvollhornet (08.10.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Røyr (425m)
Endpoint Røyr (425m)
Ascents Flosteinnibba (1,516m) 08.10.2015
Overvollshornet (1,502m) 08.10.2015

Flott tur i lag med Torleiv. Startet fra Røyr i noget grått og hustrig vær. Lett småregn til tider og en del vind i høyden. Parkerte ved gardsbruket på Røyr og fulgte en traktorvei til øvre del av rasvollene som er satt opp. Hefra gikk det en tidvis rødmerket sti oppover i Haukhammerdalen. Denne er videre merket med spredte varder og skrår nordøstover i overkant av vatnet på 1081 opp mot bandet mellom Flosteinnibba og Overvollhornet. Lettgått ur oppover her mot den fine stigningen opp ryggen mot Flosteinnibba. Her oppe var det fortsatt litt småregn og vind men vi satt oss i ly ved varden for å nyte medbrakt niste. Torleiv kunne by på hjemmebakt eplekake á la Orheim. Sjølvsagt var det ikke han som hadde lagd denne. Det var vel heller hans mor, men den smakte uansett utsøkt! Vi lette etter en bok i varden og der dukket det opp et klenodiuem i form av et syltetøyglass med en notatbok der siste navn hadde skrevet i boka var datert 2003!! Første arket var fra 1984, ett år før unge Torleiv til og med var født.... Tenk det! Det er tydelig at denne boken enten har vært vanskelig å finne ,eller så har glasset vært vanskelig å åpne. Vi skrev oss iallefall inn og la den varsomt på plass igjen i frykt for å ødelegge den.

Planen videre var å gå på Overvollhornet og deretter vurdere Åkernesnibba. Den ligger der så innmari nært og det hadde ikke kostet oss mange ekstra høydemeter. Formen min har vært skral siste dagene og var fremdeles ikke god. Så og si stemmelaus, snørrete og mye hoste. Hele turen gikk med på harking og hosting med det vi så fint på fagspråket kan si er mye purulent ekspektorat..... Nok om det. Torleiv måtte finne seg i mye grums i løpet av dagen, det er helt klart! Konklusjonen når vi så ann været rundt oss og formen min, var at vi med litt tungt hjerte droppet Åkernesnibba. Det var nok mest fornuftig å spare formen fant jeg ut. Etter litt fotografeing tok vi fatt på returen ned fra denne lettgåtte og smågrusete haugen av en topp. Vi skrådde oss nedover til vi kom inn på samme sporet som på vei opp. Vi hadde brukt litt under fire timer på turen og var 75 høydemeter overfor bilparkering da jeg tenkte jeg skulle ta et bilde av de ikke altfor vakre rasvollene og anleggsområdene rundt Røyr. Jeg oppdaget til min store forferdelse at kameraet ikke var i sekken lenger og fortvilelsen var et faktum!!!!

Selv om formen kunne være betraktelig bedre var det allikevel bare å sette kursen oppover igjen.Torleiv ruslet sakte etter meg oppover i ren sympati. Jeg synes jeg kunne huske å ha tatt av meg jakka litt oppafor vatnet i Haukhammerdalen og regnet at det kanskje var 500 høydemeter opp. Det viste seg å bli 2,7 km en vei, samt 700 høydemeter, ergo kunne vi ha gått åkernesnibba glatt i stedet for denne unødvendige strafferunden, jaja. Vi var minus en 100 pf topp, men jeg unngikk å ende opp med et kamera i minus.... Det lå så fint der på berget i 1200 meters høyde :-) glad og lett på foten var det da bare å bevege seg raskt nedover i møte med Torleiv igjen. Vi var imidlertid enige om at dette hadde vært en finfin tur, og vi kom ikke til å glemme den med det første :-)
Bilder kommer!
Tusen takk for nok en flott tur i fantastiske naturskjønne omgivelser!