Meinova - Losna på langs (05.10.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Losnegard (17m)
Endpoint Samme (17m)
Ascents Meinova (453m) 05.10.2015 14:50
Visits of other PBEs Bårehella på Losnegard (15m) 05.10.2015 10:20

Prosjekt Øytopper i Sogn og Fjordane

Det begynner å bli mer komplisert å komme seg til gjenværende øytopper i S+F. Mange krever egen, privat båtskyss. Et besøk til øyen Losna som ligger i innmunningen til Sognefjorden har vært på ønskelisten en god stund av to grunner. Den ene var ønske om en rundtur på øyen med besøk til øytoppen Meinova. Den andre grunnen var at Losna og Losnegard var hovedsete for den kjente Losna-ætten på 13-1400-tallet. Som så mange andre vestlendinger, har jeg også en mulig genetisk linje tilbake til Losna og Losna-ætten. I 2003 kom det ut en praktbok på Selja forlag med tittelen Riddarane på Losna av Gaute Losnegård, Berit Gjerland og Rolf Losnegård. Informasjon fra denne boken er brukt her.
Men tilbake til turen. Sammen med vår datter Liv Synnøve har vi vurdert forskjellige adkomster til Losna. Den korteste ruten til toppen ville nok vært entene fra Sejeskorvikane NV på øyen der Otto og Inger Lise gikk i september 2011. En annen mulighet finnes på NØ-siden ved utløpet av Kaldegilet der det er tegnet inn sti på et fint turkart som er laget for Losna. Da det ikke var ikke så enkelt å få til båtskyss satset vi isteden på en lang turvariant på langs over så å si hele øyen. På den måten ble det også et besøk på det gamle hovedsetet for Losna-ætten med den kjente Bårehella på Losnegard.

Turkart over Losna

Astrid og jeg møtte Liv Synnøve, Synnøve og Ole Einar som kom fra Hyllestad på fergen i Rutledal. Siden det var så uvanlig mange (hele 5 personer!) som skulle til Losna på denne turen, valgte kapteinen å avvike fra vanlig rute og satte oss i land på Losna før fergen gikk videre til Krakhella. Hyggelig gest som vi sparte endel tid på! Etter råd fra hyggelige folk vi traff på Losnegard valgte vi å følge merket sti på det som kalles Losnedalsrunda (se kart). Rutene på kartet er prisverdig godt merket med navneskilt med avstander, trepinner, skilt i trærne og små steinvarder. Men mange av stiene er nok relativt lite brukt, og spesielt nord på øyen var det tildels vanskelig å finne stier. Turen starter på Losnegard og går bratt opp over grønn og fin innmark med flotte murer etter flere gamle steinhus og lange steingarder mellom innmark og utmark. Nydelig kulturlandskap!

Flott kulturlandskap på Losnegard. Sågneskollen i bakgrunnen
Murer etter gamle steinhus på Losnegard. Lifjellet til venstre
Vadvatnet i praktfulle høstfarger
Tilbakeblikk mot SØ

God sti opp forbi Kaldhaugane til terrenget flater ut på ca. 300 moh ved Vadvatnet. Her var det myrete og vått langs første del av stien før denne går opp på høyden vest for vann og myrer. Sør for Dalsknuten 286 er det et stidele. Her snur Losnedalsrunden som fortsetter sørover til Losnedal. Vi skulle lenger nordover, og måtte bratt ned ca. 100 hm mot Knutevatnet 163 moh. Stien runder mot SØ rundt en haug på kanten av Kaldegildalen før den fortsetter mer direkte mot nordenden av øyen.

Landskapet VNV for Vadvatnet
Knutevatnet 163 moh. Dalsknuten 286  bakgrunnen
Knutevatnet 163 moh. Dalsknuten 286 bakgrunnen

Herfra var fint og lettgått på fjell og i lyng øst for Dukane til høyeste punkt på Meifjellet -

Ole Einar, Astrid og Synnøve på en smal myrpassasje
Sørskråningen opp mot Meifjellet

Meinova
Fin gammel varde og rester etter et trig-merke et stykke fra varden. GPS 286978 6787363. Nydelig utsikt vestover i havet og mot Lifjellet i Hyllestad mot NØ.

Synnøve, Astrid, Liv Synnøve og Ole Einar på Meinova. Alden (Norskehesten) i bakgrunnen
Fra Meinova mot Risnesnipa og Lifjellet i Hyllestad
Fra Meinova. I bakgrunnen fra  venstre Værlandet, Alden, Tviberg, Kinnakloven, Lutelandet og Atløy
Fra Meinova. I bakgrunnen fra venstre Værlandet, Alden, Tviberg, Kinnakloven, Lutelandet og Atløy

Ned igjen omtrent samme rute til stidelet ved Dalsknuten. Her la vi turen ned til Losnedal som en fortsettelse av Losnedalsrunda. Bra sti ned til Øvre Losnedal med et vakkert, nesten skulpturelt kulturlandskap og vei ned til Nedre Losnedal ved sjøen.

Kulturlandskap i Øvre Losnedal
Steinsatte elver - for et flott arbeid!

Herfra ble det en lang, slitsom og tidkrevende retur på ca. 3 km langs en i og for seg bra sti som gikk mye opp og ned gjennom til dels myrete og sølete terreng. Dette er villsauen, hjortens og flåttens rike, og flått fikk vi plukke rikelig av!

Solnedgang fra sørsiden av Losna
Båresteinen på Losnegard - se PB-element

Vi rakk akkurat ned før mørket seg på og nådde greit fergen kl 2015 tilbake til Rutledal. Vi visste at dette ville bli en lang tur, men var ikke forberedt på alle høydemetrene (ca. 1200!) og på den tidkrevende og tunge turen fra Losnedal. Alle holdt imidlertid humøret oppe, og var vel fornøyde med turen. Takk til Liv for god research på turstier på Losna og til alle for hyggelig turfølge!

Fint ifrå Sula :)

Written by Eikås 27.10.2015 22:02

Ekstra kjekt å lese denne rapporten Knut Sverre :) Som Suling har eg farta forbi denne øya mange ganger...men aldri vore oppom den. Hadde tenkt i sommar å ta turen innom Bondefjellet og Meinova og som ein kombinert padletur. Etter å ha lese rapporten din, tenker eg det må bli ein fin variant å nesten følge dine spor :) Kjekk lesnad og så artig at du har aner frå Sula :)

Sv: Fint ifrå Sula :)

Written by knutsverre 29.10.2015 08:49

Takk for hygglig kommentar, Janne! Liker godt dette å kombinere tur og kultur når mulighetene finnes. Raskeste adkomst til Meinova er nok fra NØ siden av øyen fra Kaldegilet med baåt eller kajakk. Rundturen var fin, men etappen fra Nedre Losnedal til Losnegard var lang og noe kjedelig. God tur til Losna!

Meinova

Written by otto 07.10.2015 18:20

En betydelig lengre variant enn vår tur med privatbåt. Ser frem til bildene..